علیرضا کاظمی زاد حیدرباغی؛ حسین احمدی سفیدان؛ عزیز جوان پور هروی؛ احسان شاکری
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1401
چکیده
این تحقیق با هدف ارائه استراتژی مناسب برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی با استفاده از تکنیک SWOT انجام شدهاست. روش تحقیقی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شهروندان شهر تبریز ...
بیشتر
این تحقیق با هدف ارائه استراتژی مناسب برای مدیریت فضای مجازی با رویکرد مشارکت سیاسی با استفاده از تکنیک SWOT انجام شدهاست. روش تحقیقی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شهروندان شهر تبریز در سال 1400 بودند، که تعداد آنها نامحدود و نامشخص بود که براساس فرمول کوکران 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعاتِ شامل یک پرسشنامه محقق ساخته 51 سوالی محقق ساخته برای سنجش استراتژیهای استخراج شده و پرسشنامه استاندارد مشارکت سیاسی فرجزاده (1393) بودهاست. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمّی از آمارهای توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد استراتژی محافظهکارانه و استراتژی تدافعی در مدیریت فضای مجازی تاثیر معکوس بر مشارکت سیاسی شهروندان دارد و استراتژی تهاجمی و استراتژی رقابتی در مدیریت فضای تاثیر مثبت بر مشارکت سیاسی شهروندان دارند، و میزان مشارکت سیاسی 3/8 درصد شهروندان خیلی کم، 4/17 درصد کم، 3/38 درصد متوسط، 4/21 درصد زیاد و 8/14 درصد خیلی زیاد بودهاست. بهطور کلی مشارکت سیاسی شهروندان در حد متوسط میباشد.