نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی مستقل
نویسندگان
مربی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
امروزه رسانه به عنوان ابزاری جهت جنگ نرم علیه کشورهای مخالف هژمونی آمریکا ازجمله ایران قرار گرفته است. سؤال اصل این مقاله آن است که ماهیت این جنگ چیست؟ درپاسخ به سؤال اصلی مقاله این جنگ در چهار محور اساسی ویژگیهای جنگ رسانه ای، روشها و فنون جنگ رسانه ای، ابزارهای جنگ رسانه ای و اهداف جنگ رسانه ای آمریکا علیه ایران مورد بررسی قرار گرفته است. در محور اول تصویرسازی، تحریف، دستکاری اطلاعات، بمباران خبری، جعل خبری و بزرگ نمایی از ویژگی های جنگ رسانه ای آمریکا علیه کشورهای هدف است. در محور دوم آمریکا با روش هایی مانند انگاره سازی، توسل به ترس، برچسب زنی و ترور شخصیت تلاش می کند تا در ذهن مخاطبان تغییر نگرش ایجاد کند. در محور سوم آمریکا سعی دارد با استفاده از ابزارهای جنگ رسانه ای ازقبل رادیو، شبکه های تلویزیونی ماهواره ی سایتهای اینترنتی فارسی و شبکه های تبشیری و نیز با استفاده از تاکنیک های رسانه ای مانند تبلیغات و برجسته سازی بر کشورهای هدف ازجمله ایران اثر بگذارد. آمریکا در جنگ نرم علیه ایران با روشهایی از جمله هنجارسازی، دموکراسی سازی و شبکه سازی مسلمانان میانه رو و با سه استراتژی بلندمدت میانه مدت و کوتاه مدت اهداف خود را دنبال می کند؛ ارائه چهره مخوف از اسلام و جمهوری اسلامی، ترسیم ایران به عنوان محور شرارت، مطرح کردن ایده اسلام هراسی و ایران هراسی، ناکارآمدی دین در اداره جامعه، تلقین به اجماع جهانی علیه ایران.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Soft war against countries opposed to US hegemony (especially media war against Iran)
نویسندگان [English]
- mohammadreza ghanbari salahshour
- nadya agharezaie
Instructor, Faculty Member, Department of Political Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Today, the media has emerged as a tool for soft warfare against countries opposed to US hegemony, including Iran. The main question of this article is what is the nature of this war? In answer to the main question of this article, this war has been examined in four main areas: the characteristics of media warfare, methods and techniques of media warfare, tools of media warfare, and the goals of the US media war against Iran. At the forefront of imagery, distortion, information manipulation, news bombing, news falsification, and magnification are features of the US media war against target countries. In the second axis, America tries to change the attitude in the minds of the audience through methods such as imagining, resorting to fear, labeling and assassinating the character. In the third axis, the United States is trying to influence the target countries, including Iran, by using media warfare tools such as radio, satellite TV channels, Persian Internet sites, and evangelical networks, as well as by using media techniques such as advertising and highlighting. In the soft war against Iran, the United States pursues its goals through methods such as normalization, democratization, and networking of moderate Muslims, and with three long-term strategies: medium-term and short-term; Presenting a dreadful image of Islam and the Islamic Republic, portraying Iran as the axis of evil, proposing the idea of Islamophobia and Iranophobia, the inefficiency of religion in governing society, instilling a global consensus against Iran.
کلیدواژهها [English]
- Soft power
- soft war
- media war
- American hegemony