نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی مستقل
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانش آموخته دکتری علوم سیاسی، گرایش جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
عرصه مدرن نوع خاصی از شناخت در علم را بوجود آورد. هستی شناسی و معرفت شناختی مدرن براساس تقابل های دوگانه ناشی از بازنمایی علمی و غیر-علمی صورت پذیرفت. در این رهگذر علوم طبیعی و تجربی به صورت گفتمان مسلط، مفاهیم علمی، روش های علمی را به نظم در آورد و شناخت ناشی از معنا کاوی در عرصه اجتماعی را «دگرسازی» کرد. از این رو در تقابل دوگانه حاصل، مطالعات به صورت رشته ای و تخصصی شکل گرفت و شناخت به این صورت مسلط شد. بر این مبنا ساختارشکنی این گونه گفتمان از علم جهت حصول به معرفت معتبر همچنین گذار به مطالعات میان رشته ای حائز اهمیت بسزایی است. هدف از پژوهش حاضر واسازی گفتمان علمی پوزیتیویسم و ارایه رویکردی جهت امکان شکل گیری مطالعات میان رشته ای است. سوال اصلی پژوهش این است که چگونه رویکرد پست مدرن باعث شکل گیری مطالعات میان رشته ای می شود. فرضیه پژوهش بیانگر، رویکرد پست مدرن با ساختارشکنی گفتمان مسلط علمی و تخصصی باعث ایجاد نوعی مطالعات میان رشته ای می گردد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و متون معتبر حاکی از این نتیجه است که رویکرد پست مدرن با ساختار شکنی گفتمان مسلط علمی پوزیتیویسم باعث تلفیق و التقاط روش شناختی شده که این خود مطالعات میان رشته ای را به همراه دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The breakdown of modern scientific discourse towards interdisciplinary studies with emphasis on the postmodern approach
نویسندگان [English]
- bahram sarmast 1
- hamed roshan cheshm 2
1 Assistant Professor, Department of Political Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 PhD student in Political Science, majoring in Political Sociology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
The modern arena created a special kind of cognition in science. Modern ontologies and epistemologies were based on the dual contrasts of scientific and non-scientific representations. In the passage of the natural and empirical sciences, in the form of a dominant discourse, the scientific concepts, the discipline of scientific methods, and the "cognition" of meaning-mining in the social sphere were "altered". Hence, in the twofold contrast, studies were formed in a disciplined and specialized way, and cognition became so dominated. On this basis, it is important to deconstruct such discourse on science in order to gain credible knowledge as well as the transition to interdisciplinary studies. The purpose of the present study is to deconstruct the scientific discourse of positivism and present an approach to the possibility of forming interdisciplinary studies. The main question of research is how the postmodern approach contributes to the formation of interdisciplinary studies. The research hypothesis suggests that a postmodern approach to the breakdown of dominant scientific and professional discourse creates some kind of interdisciplinary study. The present study, using descriptive-analytic method and the use of library studies and authoritative texts, suggests that the postmodern approach to the breakdown of the dominant scientific discourse of positivism has resulted in a methodological integration and interdependence that interdisciplinary studies itself. it has.
کلیدواژهها [English]
- Interdisciplinary Studies
- Scientific Discourse
- Positivism
- Postmodernism
- Deconstruction