فاطمه نوری؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 131-149
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تربیت حرفهای و توسعه نیروی انسانی صورت گرفت. این پژوهش ازلحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی کارکنان و مدیران سازمانهای دولتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تربیت حرفهای و توسعه نیروی انسانی صورت گرفت. این پژوهش ازلحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و یک تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی کارکنان و مدیران سازمانهای دولتی کشور تشکیل دادهاند که با توجه به اینکه تعداد این افراد غیرقابلشمارش است، با تکیهبر فرمول کوکران 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. این افراد با استفاده از نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخابشدهاند. در این تحقیق از دو روش کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری اطلاعات بهره گرفتهشده است. در بخش کتابخانهای از مقالات، کتب، پایاننامهها و سایر اسناد بالادستی بهره گرفتهشده. همچنین در بخش میدانی از پرسشنامه استاندارد استفادهشده است. در این پژوهش بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفادهشده است. در بخش آمار توصیفی از نرمافزار SPSS23 استفادهشده است. همچنین در بخش استنباطی نرمافزار smartPLS استفادهشده است. نتایج نشان داد تربیت حرفهای بر توسعه نیروی انسانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین از میان ابعاد توسعه نیروی انسانی (مفهوم کار، خودمختاری، شایستگی، مؤثر بودن و اعتماد)، توسعه حرفهای بر مؤثر بودن تأثیر نداشت.