ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023The Islamic Awakening and the Influential Forces in the Democratization Process in Egypt
(2011 - 2018)بیداری اسلامی و نیروهای تاثیرگذار در روند دموکراتیزاسیون در مصر(2018 – 2011)728158492FAخسرو آرامدانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانعلیرضا رضاییدانشیار روابط بینالملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانقاسم ترابیدانشیار روابط بین الملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانJournal Article20220417The Islamic Awakening and the beginning of the popular uprising that led to the overthrow of Mubarak marked the beginning of a new phase in Egyptian politics, which was expected to see the tyranny and dictatorship removed from the country forever and replaced by a democratic government based on a new political order. As president, the process of democratization continued, but in a short time, General al-Sisi arrested Morsi in a creeping coup and continued to seize power personally. What is the main question in this article is that; What have been the consequences of the uprising of the Egyptian people in 2011 so far? And which forces have influenced the process of democratization of the Egyptian people? The results of the investigation show that the pro-democracy uprising of the Egyptian people has failed with the intervention of the army and the removal of Mohamed Morsi from the presidency. The most important influential forces in the process of democratization of Egypt are: the army, the Muslim Brotherhood, secular nationalist parties and groups. The research method is qualitative, documentary and library, with the help of filing tools from Persian and English books and articles.بیداری اسلامی و شروع قیام مردمی و تحولات داخلی مصر(ژانویه 2011) که منجربه سرنگونی مبارک شد، نشانگرآغازمرحله جدیدی درحیات سیاسی مصربود که انتظارمیرفت، استبداد ودیکتاتوری ازاین کشوربرای همیشه دورشده وحکومتی دموکراتیک برمبنای نظم نوین سیاسی جایگزین گردد. درابتدای امرنیز با برگزاری انتخابات وانتقال قدرت به محمدمرسی به عنوان رئیس جمهور،روند دموکراتیزاسیون جاری گشت، اما در اندک مدتی، ژنرال السیسی با کودتایی خزنده، به بهانه حفظ امنیت و بهبود اوضاع اقتصادی، مرسی را بازداشت و در ادامه قدرت را شخصا به دست گرفت. که نشان از ناکامی روند دموکراتیزاسیون و شکست مطالبات دموکراسی خواهی مردم در این کشور دارد. آنچه در این مقاله سوال اصلی میباشد اینست که؛ خیزش دموکراسی مردم مصر در سال ۲۰۱۱ تاکنون چه نتایجی به دنبال داشته است؟ و کدام نیروها بر جریان دموکراسیزاسیون مردم مصرتاثیرگذار بودهاند؟ نتایج تحقیق نشان میدهد، خیزش دموکراسی خواهی مردم مصربا دخالت ارتش و برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری در عمل ناموفق نشان داده است. مهمترین نیروهای تاثیرگذار در روند دموکراتیزاسیون مصر، عبارتند از: ارتش، حزب اخوان المسلمین، احزاب و گروههای سکولار و ملیگرا. روش پژوهش، بصورت کیفی، اسنادی و کتابخانهای، به کمک ابزار فیشبرداری از کتب و مقالات فارسی وانگلیسی میباشد ودرنهایت اطلاعات جمعآوری شده بصورت توصیفی تحلیل میشودhttps://www.rahbordsyasi.ir/article_158492_bd404e085761b026ac566ce62315bb94.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023America's economic war against China Emphasizing the constructivist theoryجنگ اقتصادی آمریکا علیه چین با تاکید بر نظریه سازه انگاری2950164388FAاحسان جعفری فردانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانهادی ذکاء دادگستردانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20221113After the collapse of the Soviet Union, the unipolar world with the hegemony of America, with the emergence of emerging powers, including China, has strengthened the idea of transforming the international system from unipolar to multipolar. The problem of this research is that despite China's claim that the country's economic rise is peaceful, it does not convince the circles and American politicians. Therefore, this research, which is descriptive-analytical and collected with library documents, seeks to answer the question, what are the views and policies of the United States regarding China's economic rise? The findings of the research show that China's economic rise has been accompanied by economic policies. These policies include the membership and establishment of international organizations, international projects such as the revival of the Silk Road, investment and lending. According to the analyzes in the framework of the constructivist theory, it should be said that in the eyes of the United States, a peaceful uprising does not remove the accusation of a serious threat to this country as a revisionist country. Based on this point of view, the United States has been convinced that it should take practical measures in order to contain Chinaبعد از فروپاشی شوروی جهان تکقطبی با هژمونیآمریکا با ظهور قدرتهای نوظهور ازجمله چین موجب تقویت ایده تحول نظام بینالمللی از تکقطبی به چندقطبی شده است. مسئله این پژوهش این است که علیرغم ادعای چین بر مسالمتآمیز بودن خیزش اقتصادی این کشور ولی محافل و سیاستمداران آمریکایی را اقناع نمیکند. از همین رو این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و با اسناد کتابخانهای گردآوریشده به دنبال پاسخ به این پرسش برآمده است که دیدگاهها و سیاستهای آمریکا در قبال خیزش اقتصادی چین چیست؟ یافته پژوهش نشان میدهد که خیزش اقتصادی چین همراه با سیاستهای اقتصادمحو بوده است.این سیاست ها شامل عضویت و ایجاد سازمانهای بینالمللی، طرحهای بینالمللی همچون احیای جاده ابریشم، سرمایهگذاری و وامدهی است. بر طبق تحلیلها در چارچوب نظریه سازهانگاری باید گفت که ازنظر آمریکا خیزش مسالمتآمیز موجب رفع اتهام تهدید جدی این کشور به عنوان یک کشور تجدید نظر طلب نمیشود. دلیل نگرانی آمریکا عمدتاً از موقعیت هژمونیک آن در سیاست جهانی و ناسازگاری ایدئولوژیک چین با نظام ارزشی غرب ناشی می شود. برمبنای همین دیدگاه آمریکا اقناع شده است که باید در راستای مهار چین اقدامات عملی ازجمله آغاز جنگ تجاری، سد نفوذ اقتصادی و استفاده از اهرمهای فشارهای غیراقتصادی را در پیش بگیرد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_164388_85eb106fe11503c987e0e50b9ba9856d.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023The political components of the Islamic ruler in Surah Ma'edahمؤلفه های سیاسی حاکم اسلامی در سوره مائده5170162995FAعلی سعیدیدانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث، مدرس گروه معارف دانشگاه خاتم الانبیاء(ص)، تهران، ایرانJournal Article20221129Surah Al-Maedah, which is also known as Al-Muqad and Al-Munqad, is the fifth Surah of the Holy Qur'an in the current order of the Qur'an. This Surah has 120 verses, two thousand eight hundred and four (2806) words and eleven thousand seven hundred and thirty three (11733) letters, and except for the third verse which was revealed in Hajj al-Wada, the rest of the verses were revealed in Madinah. The purpose of this research is the political components of Islamic rulers in Surah Ma'idah. Islamic rulers are those who have the ability to influence others and can impose their will on them. If such people are considered in political-social life, they are placed in a ruling position and exercise power. And the most important question that must be answered in this research is who is the agent of power or the Islamic ruler from the point of view of Surah Ma'idah and what characteristics should he be adorned with. Therefore, according to the verses of Surah Ma'idah, it became clear that all existence and everything in it is the property of God and is under His controlسوره مائده که به نام های عقود و المنقدها نیز خوانده می شود، در ترتیب فعلی قرآن، پنجمین سوره قرآن کریم است. این سوره دارای ۱۲۰ آیه، دو هزار و هشتصد و چهار(۲۸۰۶) کلمه و یازده هزار و هفتصد و سی سه (۱۱۷۳۳) حرف است و بجز آیه سوم آن که در حجه الوداع نازل شده، باقی آیات در مدینه نازل شده است. هدف این پژوهش، مؤلفه های سیاسی حاکمان اسلامی در سوره مائده می باشد. حاکمان اسلامی همان عاملان قدرت می باشند که از توانایی و تأثیرگذاری یا نفوذ بر دیگران برخوردار بوده، می توانند اراده خود را بر آنان تحمیل نمایند. چنین افرادی اگر در زندگی سیاسی – اجتماعی در نظر گرفته شوند، در جایگاه حاکم قرار گرفته، اعمال قدرت می کنند. و مهم ترین سؤالی که در این پژوهش باید پاسخ داده شود این است که عامل قدرت یا حاکم اسلامی از دیدگاه سوره مائده کیست و باید به چه ویژگی هایی آراسته باشد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_162995_9bbf0bbb2057b8f2a3f6d96b60d79c41.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023Study on US hegemony Decline due to the Western Think tanks perspective
Emphasizing the theories of Fukuyama and Huntingtonافول هژمونی آمریکا از دیدگاه متفکرین غربی با تأکید بر نظریات فوکویاما و هانتینگتون7193161811FAهادی مراد پیریدانشیار علوم دفاعی راهبردی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)، تهران، ایرانداود رمضانی تکلیمیدانشجوی دکترای امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایرانJournal Article20210430The decline in the United States began when the United States sought to secure US national interests in a unipolar system and to eliminate the bipolar system by upsetting the balance of power in the world. This study seeks to answer this question if there has been a decline in American hegemony and what are the characteristics of this decline?<br /><br />Using descriptive-analytical method, this study seeks to answer these questions: first, what is the exact meaning and nature of the decline of American hegemony and why and how did this decline occur? Secondly, how would it be be the situation of the world system during the decline of American hegemony? <br /><br />The main hypothesis of this study is that the decline of United States began after the collapse of the Soviet Union and the world system quickly descended from a unipolar to a multipolar world. Although this research is based on the theories of Fukuyama and Huntington, but the theories of other Western thinkers have also been used to answer the questions of this article.افول در آمریکا از زمانی آغاز شد که این کشور با برهم زدن موازنه قدرت در جهان و از بین بردن نظام دوقطبی به دنبال تأمین منافع ملی آمریکا در نظام تکقطبی برآمد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سئوال است که آیا در هژمونی آمریکایی افول روی داده و اینکه این افول چه ویژگیهایی دارد تا به درستی مورد شناسایی قرار گیرد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سئوالات است که اولاً معنا و ماهیت دقیق افول هژمونی آمریکا چیست و این افول چرا و چگونه اتفاق افتاده است؟ و ثانیاً نظام جهانی در پرتو افول هژمونی آمریکا به چه وضعیتی دچار خواهد شد؟ فرضیه اصلی این پژوهش این است که افول آمریکا از زمان فروپاشی شوروی آغاز گردید و نظام جهانی به سرعت در سراشیبی تغییر وضعیت از نظام تکقطبی به یک جهان چندقطبی قرار گرفت. اگرچه مبنای این پژوهش، تأکید بر نظریات فوکویاما و هانتینگتون میباشد، اما از نظریات دیگر اندیشمندان غربی نیز در راستای دستیابی به پاسخ سئوال این مقاله استفاده شده است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_161811_1511da58ced067d99d9895faa07f4f08.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023Investigating the Impact of US Sanctions on the Public Health of Iranian Citizens:: Case Study of Yasouj Cityبررسی تاثیر تحریمهای آمریکا بر سلامتعمومی شهروندان ایرانی: نمونه موردی شهر یاسوج95120161044FAمریم رحمانیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانعلی باقری دولت آبادیدانشیار روابط بین الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران0000-0002-4584-5870علی تقوایی نیادانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20221102Sanctions are one of the foreign policy tools of states to change the behavior of other states and pursue their national interests. The United States is one of the countries that has used the most sanctions against other states. The purpose of the present study is to measure the impact of sanctions on Iranians after the withdrawal of the United States from the JCPOA. The main question of the research is, what effect did sanctions have on the public health of Iranian citizens during the period of 2018 to 2022? The hypothesis of the research indicates that sanctions severely affect public health and its components. Quantitative methods and questionnaire tools were used to evaluate the article's hypothesis. The statistical sample of the research was made up of 400 citizens living in Yasouj city (stratified-random method) and two samples mean test, regression, Pearson correlation coefficient, and... were used to analyze the data. The findings of the research show that there is a significant relationship between the US sanctions and the public health of the Yasouj citizens. Also, the results showed that there are no significant differences in variables such as age, gender, and marital status between men and women.تحریمها یکی از ابزارهای سیاستخارجی کشورها برای تغییر رفتار سایر دولتها و پیشبرد منافعملی محسوبمیگردد. آمریکا ازجمله کشورهایی است که بیشترین تحریمها را علیه مخالفین خود بکارگرفتهاست. سابقه این تحریمها علیه ایران به چهار دهه قبل بازمیگردد. علیرغم اینکه استفادهکنندگان از تحریم تاثیرات آن بر شهروندان عادی را انکارمیکنند و معتقدند این تحریمها هدفمند هستند بحثهای جدی دراینباره در جامعه دانشگاهی مطرح است. هدف پژوهش حاضر سنجش این تاثیرات بر ایرانیان پس از خروج آمریکا از برجام است. سوال اصلی پژوهش این است که تحریمها چه تاثیری بر سلامتعمومی شهروندان ایرانی طی بازه زمانی 1397 تا 1401 داشته است؟ فرضیه پژوهش اشارهمیکند که تحریمها سلامتعمومی و مولفههای آن را بهشدت تحتتاثیر قرارمیدهد. برای ارزیابی فرضیه فوق از روش کمّی و ابزار پرسشنامه استفادهشدهاست. جامعه آماری پژوهش را 400 نفر از شهروندان ساکن شهر یاسوج تشکیلدادند و برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمونهای مقایسه میانگین تی مستقل، رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون و...استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشانداد بین تحریمهای آمریکا و سلامتعمومی شهروندان شهر یاسوج رابطه معناداری وجود دارد. بدینصورت که با افزایش میزان تحریمها از میزان سلامت عمومی شهروندان کاستهشدهاست. همچنین نتایج بهدستآمده نشاندادند که در متغیر سن، جنس و وضعیت تاهل، هیچ تفاوت معناداری بین زنان و مردان دیدهنشد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_161044_8e5e40f82645deff784b9dd791af494d.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023The place of transparency in decent governance in the thought of Imam Ali (AS)جایگاه شفافیت در حکمرانی شایسته در اندیشه امام علی (ع)121140154142FAمرتضی علویانعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانرحمت عباس تبارعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانسعید ذکریاپور سورکوهیکارشناسی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام دانشگاه مازندرانJournal Article20220705Transparency, as one of the new concepts in the last century, has attracted the attention of many scientists as one of the indicators of good governance. In Islamic researches, there have been many researches about matching the characteristics of good governance with Islamic thought. This research with the topic of "the place of transparency in good governance in Alevi thought" examines and applies the component of transparency in the governance and thought of Imam Ali (a.s.). This research has put Nahj al-Balagha as the basis for the study of Alawite thought and aims to answer the question of what place transparency has in Alawite thought and governance. For this research, thematic analysis method has been used as one of the most widely used data analysis methods. After studying and investigating, transparency in Alevi thought was divided into two sections: "The content of transparency in Alevi thought and governance" and "Necessities of transparency in Alevi thought and governance" and the results of the research show that in Alevi thought and governance Transparency has been at the highest possible levels and it has been explicitly mentioned.شفافیت بعنوان یکی از مفاهیم نوپدید در قرن اخیر مورد توجه بسیاری از دانشمندان بعنوان یکی از شاخصه های حکمرانی خوب قرار گرفته است. در پژوهش های اسلامی نیز، تحقیقات زیادی پیرامون تطبیق شاخصه های حکمرانی خوب با اندیشه اسلامی صورت گرفته است. این پژوهش با موضوع "جایگاه شفافیت در حکمرانی شایسته در اندیشه علوی"، به بررسی و تطبیق مولفه شفافیت در حکمرانی و اندیشه امام علی (ع) می پردازد. این پژوهش، نهج البلاغه را بعنوان مبنای مطالعه اندیشه علوی قرار داده است و در صدد پاسخ به این سوال است که شفافیت چه جایگاهی در اندیشه و حکمرانی علوی دارد. برای این پژوهش، از روش تحلیل مضمون بعنوان یکی از پرکاربردترین روش های تحلیل داده استفاده شده است. پس از مطالعه و بررسی، شفافیت در اندیشه علوی در دو بخش "محتوای شفافیت در اندیشه و حکمرانی علوی" و "ملزومات شفافیت زا در اندیشه و حکمرانی علوی" فصل بندی شد و نتایج حاصله از پژوهش نشانگر آن است که در اندیشه و حکمرانی علوی، شفافیت در بالاترین سطوح ممکن قرار داشته و به صراحت بدان اشاره گردیده است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_154142_15d26119c14d6b9c00709119911af42f.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023The Relationship Between Media, civic and social Variables and Teacher's Citizenship Rights: Case Study Jovein Cityرابطه متغیرهای رسانه ای، مدنی و اجتماعی با حقوق شهروندی معلمان: مطالعه موردی شهرستان جوین141164160369FAخلیل اله سردارنیااستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000000320332312محمد اسماعیل سردارآبادیدانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایرانابراهیم صالح آبادیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220716در این پژوهش، نگارندگان در صدد تبیین سنجش میزان آگاهی معلمان به حقوق شهروندی وعوامل موثر بر آن با توجه به متغیرهایی همچون: آگاهی سیاسی، میزان و نوع استفاده از رسانه های جمعی، مشارکت و عضویت در نهادهای مدنی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی هستند. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و داده ها با تکنیک پرسشنامه ای جمع آوری شده اند. مهمترین یافته های این مطالعه در ارتباط با جامعه آماری ذکر شده عبارتند از: 1. بین آگاهی سیاسی معلمان و سطح آگاهی آنان به حقوق شهروندی خویش در سه بعد مدنی، سیاسی و اجتماعی ارتباط مثبت و معنا دار در سطح بالا دیده شد. 2. بین متغیر میزان استفاده از رسانه های جمعی و آگاهی معلمان به حقوق شهروندی، ارتباط مثبت و معنا دار دیده شد. 3. بین محتوای سیاسی و مدنی استفاده از رسانه های جمعی و میزان آگاهی معلمان به حقوق شهروندی ارتباط مثبت و معنا داری دیده شد، در مورد محتوای اجتماعی این ارتباط مثبت بود، اما معنادار نبود. 4. تأثیر متغیر حضور و مشارکت در عرصه های عمومی و مشارکتی و نهادهای مدنی و آگاهی معلمان به حقوق شهروندی نیز مثبت و معنا دار نشان داده شد.در این پژوهش، نگارندگان در صدد تبیین سنجش میزان آگاهی معلمان به حقوق شهروندی وعوامل موثر بر آن با توجه به متغیرهایی همچون: آگاهی سیاسی، میزان و نوع استفاده از رسانه های جمعی، مشارکت و عضویت در نهادهای مدنی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی هستند. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و داده ها با تکنیک پرسشنامه ای جمع آوری شده اند. مهمترین یافته های این مطالعه در ارتباط با جامعه آماری ذکر شده عبارتند از: 1. بین آگاهی سیاسی معلمان و سطح آگاهی آنان به حقوق شهروندی خویش در سه بعد مدنی، سیاسی و اجتماعی ارتباط مثبت و معنا دار در سطح بالا دیده شد. 2. بین متغیر میزان استفاده از رسانه های جمعی و آگاهی معلمان به حقوق شهروندی، ارتباط مثبت و معنا دار دیده شد. 3. بین محتوای سیاسی و مدنی استفاده از رسانه های جمعی و میزان آگاهی معلمان به حقوق شهروندی ارتباط مثبت و معنا داری دیده شد، در مورد محتوای اجتماعی این ارتباط مثبت بود، اما معنادار نبود. 4. تأثیر متغیر حضور و مشارکت در عرصه های عمومی و مشارکتی و نهادهای مدنی و آگاهی معلمان به حقوق شهروندی نیز مثبت و معنا دار نشان داده شد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_160369_e125b4c4ffabfa665b8de962dd34f1b0.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023The stance of the principles of international law in the political thought of Imam Khomeini
(emphasizing the murder of Salman Rushdie)جایگاه قواعد حقوق بینالملل در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) (با تاکید بر حکم قتل سلمان رشدی)165178161834FAعباس تقوائیاستادیار گروه معارف اسلامی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.Journal Article20220708Generally individuals' history of political thought can be searched in texts representing these ideologies. But for politicians, performance and policy positions they have, will be considered in addition to their written works. On the other hand, the viewpoint towards the norms governing international scenes and paradigms to separate governments (outside aspect of governments) and categorizing individuals in international scenes (subordination) can be informative in their special viewpoints toward international norms. The question that arises here is whether in Imam Khomeini's terms the norms governing the international scene are acceptable in absolute terms? If the answer is a negative one another question arises that what criteria exist for acceptance or not acceptance of these norms? It is clear that all countries based of their national interests and power, set restrictions to these rules. In Imam Khomeini's viewpoint another important index is added to these criteria, and that is the congruence of these norms with fixed principles of Islam. It seems that by benchmarking them, he challenges part of the principles of international law which is just on the basis of western thinking.سابقه اندیشه سیاسی افراد را معمولاً در متونی که بیانگر این اندیشههاست جستجو میکنند، ولی در خصوص سیاستمداران، بررسی عملکردها و موضعگیریهای سیاسی آنان نیز علاوه بر آثار مدون آنان مورد توجه واقع میشود. از طرف دیگر نگاه موجود به قواعد حاکم بر صحنه بینالمللی و الگوهای جداسازی حکومتها (وجه خارجی حاکمیت) و جداسازی افراد در صحنه بینالمللی (تابعیت) میتواند در تبیین نگاه ویژه آنها به قواعد بینالملل روشنگر باشد. سؤالی که در اینجا مطرح است آن است که آیا در نگاه امام خمینی(ره) قواعد حاکم بر صحنه بینالمللی بطور مطلق قابل پذیرش هستند؟ اگر نیستتند ملاک و میزان پذیرش یا عدم پذیرش این قواعد در چیست؟. مسلم آن است که همه کشورها در چارچوب منافع ملی خود و بر اساس قدرت خویش قائل به محدودیتهایی برای این قواعد هستند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی به این نتیجه رسیدهایم که در نگاه امام خمینی(ره) شاخص مهم دیگری به ملاکهای فوق اضافه شده و آن «عدم تعارض این قواعد با اصول ثابت و مسلم اسلامی» است و چنین به نظر میرسد که ایشان با مبنا قرار دادن این اصول، آن بخش از قواعد حقوق بینالملل را که صرفاً بر مبنای اندیشههای غرب شکل گرفته را به چالش میکشاند.https://www.rahbordsyasi.ir/article_161834_4c8d2569d88585ef31fef0b4ae819b26.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023Application of screenwriting method in political participation and elections in Iranکاربرد روش سناریو نویسی در مشارکت سیاسی و انتخابات درایران158484FAمجتبی میریدانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه ازاد تهران مرکزحبیب عطانژاددانش اموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20220308The purpose of this paper is to provide a new model for using futures research in strategic topics. Futurism is a look with logical adaptation to the future from a specific perspective and a broad tool in the field of methodology to address future uncertainties. One of the most important methods of future research in elections and political participation is the script writing method. Examining the main contribution of scenarios to our future success goes back to our empowerment in turning uncertainty into a source of superiority and is essential. Given that each topic has a specific context and takes a specific path to develop a scenario, it seems necessary to provide a new model. This writing, as a basic writing, seeks to answer the question of predicting elections using futures research and scenario writing. In fact, it examines the use of script writing methods in elections and predicts the future for the space of political participation and elections.هدف این نوشتار، ارائه الگویی نوین برای استفاده از آینده پزوهی در موضوعات راهبردی است. آینده پزوهی،نگاهی همراه با سازگاری منطقی به آینده از چشم اندازی ویژه و ابزاری گسترده در حوزه روش شناسی، برای پرداختن به عدم قطعیت های آینده است. یکی از مهمترین روش های آینده پزوهی در انتخابات و مششارکت سیاسی روش سناریو نویسی است. بررسی سهم اصلی سناریوها درموفقیت آینده ما، به توانمندسازی ما در تبدیل عدم قطعیت به منبع برتری بازمیگردد و ضروری است. نظر به اینکه هرکدام از موضوعات ، بستر خاصی داشته و مسیر خاصی را برایتدوین سناریو طی میکنند، ارائه الگویی نوین، ضروری به نظر میرسد. این نگارش به عنوان یک نگارش ابتدایی به دنبال پاسخگویی در زمینه پیش بینی انتخابات با استفاده از روش آینده پژوهی و سناریو نویسی می باشد. در حقیقت استفاده از روش سناریو نویسی در انتخابات و پیش بینی آینده های پیش رو برای فضای مشارکت سیاسی و انتخابات را مورد بررسی قرار می دهد.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023Azerbaijan's Foreign Policy toward Israel: Opportunities and Threatsسیاست خارجی جمهوری آذربایجان در قبال رژیم صهیونیستی: فرصتها و تهدیدها162569FAحامد حاجتی چپه زادیدانشگاه آیت الله بروجردی،دانشکده علوم انسانی،گروه علوم سیاسیعبدالمجید سیفیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آیت الله بروجردی،بروجرد،ایرانJournal Article20221127The foreign policy of governments in the international system consists of a set of internal and external interests of the that international actors see in relation to other actors in the international environment based on their own assessment of national interests assessment reveals national interests under the framework of "opportunities" and "threats".Therefore, with the knowledge of this framework in foreign policy, this article seeks to assess the foreign policy of the Republic of Azerbaijan towards Israel based on the theory of new classical realism. The main question of the current research is, what are the opportunities and threats facing the Republic of Azerbaijan towards the direction of the foreign policy of the Republic of Azerbaijan towards Israel? The findings show that the foreign policy of the Republic of Azerbaijan towards Israel includes opportunities for balance of power, strengthening of the economic base, the development of military industries, the acquisition of new technologies, the strengthening of bargaining power against Iran and Armenia, and threats, including the blurring of relations with Iran, ,, the region has created an ideological contradiction for the republic.This research has been done by using descriptive-analytical method.سیاستخارجی دولتها در نظام بینالملل متشکل از مجموعهای از منافع است که کنشگران بینالملل براساس ارزیابی خود از منافع ملی، آن را در ارتباط با دیگر کنشگران محیط بینالملل میبینند. این مقاله به دنبال ارزیابی سیاست خارجی جمهوری آذربایجان در قبال رژیم اسرائیل بر اساس نظریه واقعگرایی نوکلاسیک است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است، جهتگیری سیاست خارجی جمهوری آذربایجان در قبال اسرائیل چه فرصتها و تهدیدهایی را پیشروی این جمهوری قرار داده است؟ یافتهها نشان میدهند سیاست خارجی جمهوری آذربایجان در قبال اسرائیل فرصتهایی ازجمله موازنه قوا، تقویت بنیه اقتصادی، توسعه صنایع نظامی، دستیابی به فناوریهای جدیدغرب، تقویت قدرت چانهزنی در برابر ایران و ارمنستان و تهدیدهایی ازجمله تیرگی روابط با ایران، فدراسیون روسیه، دولتهای اسلامی، امنیتی شدن منطقه، تضاد ایدئولوژیکی برای این جمهوری به همراه داشته است. مواد خام این مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای گردآوری و با روش توصیفی و تحلیلی موردبحث و کنکاش قرارگرفته است.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45656320221023Educational and reform principles of government officials with an emphasis on the teachings of Nahj al-Balaghaاصول تربیتی و اصلاحی کارگزاران حکومتی با تاکید بر آموزه های نهج البلاغه161721FAامیررضا محمودیگروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان، گیلان.0000-0001-8997-5071سیده مهشید میری بالاجورشریگروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیحان، گیلان.Journal Article20210927In political systems, the issue of education, reform and selection of government officials is considered one of the important issues. So that the stability and sustainability of any government system depends on paying attention to these things. Therefore, in the Islamic political system, especially in Shiite political thought, special attention has been paid to the educational and reform principles of government officials, which is clearly stated in the Nahj al-Balagha. The importance of the discussion becomes clear when the lack of attention to the issue of reforming and training government officials is considered one of the reasons for the destruction and degeneration of political systems. Therefore, the analysis of issues related to the education, selection and selection of government officials according to the political teachings of Nahj al Balaga can show the correct ways of implementing Islamic rules in the form of politicized systems and the efficiency and success of the political-Shia system. In this article, the educational and reform principles and the selection of government officials in the thoughts of Hazrat Ali and the criteria for the selection of statesmen and the methods of monitoring government officials will be examined in the form of a theoretical and qualitative study.در همه نظام های سیاسی مساله تربیت، اصلاح و گزینش کارگزاران حکومتی یکی از مسایل مهم و اساسی محسوب می شود، به طوری که ثبات و پایداری هر نظام حکومتی مرهون توجه به این موارد است. لذا در نظام سیاسی اسلامی بخصوص در اندیشه های سیاسی شیعی به اصول تربیتی و اصلاحی کارگزاران حکومتی توجه ویژه شده است که نمونه شاخص آن در سیره حضرت علی در نهج البلاغه به صورت روشن بیان شده است. اهمیت بحث زمانی مشخص می شود که عدم توجه به مساله اصلاح و تربیت کارگزاران حکومتی یکی از دلایل نابودی و انحطاط نظام های سیاسی قلمداد شده است. بنابراین تحلیل مسایل مربوط به تربیت، انتخاب و گزینش کارگزاران حکومتی با توجه به آموزه های سیاسی حضرت علی (ع) در نهج البلاعه می تواند شیوه های صحیح اجرای احکام اسلامی در قالب سیستم های سیاسی شده و کارآمدی و موفقیت نظام سیاسی-شیعه را نشان دهد. در این مقاله اصول تربیتی و اصلاحی و گزینش کارگزاران حکومتی در اندیشه های حضرت علی و ملاک های انتخاب دولتمردان و روش های نظارتی بر کارگزاران حکومتی در قالب مطالعه نظری و به صورت کیفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.