TY - JOUR ID - 160369 TI - رابطه متغیرهای رسانه ای، مدنی و اجتماعی با حقوق شهروندی معلمان: مطالعه موردی شهرستان جوین JO - فصلنامه راهبرد سیاسی JA - JPS LA - fa SN - 2588-4565 AU - سردارنیا, خلیل اله AU - سردارآبادی, محمد اسماعیل AU - صالح آبادی, ابراهیم AD - استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، قوچان، ایران AD - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 6 IS - 3 SP - 141 EP - 164 KW - معلمان KW - حقوق شهروندی KW - رسانه های جمعی KW - آگاهی سیاسی KW - شهرستان جوین DO - N2 - در این پژوهش، نگارندگان در صدد تبیین سنجش میزان آگاهی معلمان به حقوق شهروندی وعوامل موثر بر آن با توجه به متغیرهایی همچون: آگاهی سیاسی، میزان و نوع استفاده از رسانه های جمعی، مشارکت و عضویت در نهادهای مدنی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی هستند. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و داده ها با تکنیک پرسشنامه ای جمع آوری شده اند. مهمترین یافته های این مطالعه در ارتباط با جامعه آماری ذکر شده عبارتند از: 1. بین آگاهی سیاسی معلمان و سطح آگاهی آنان به حقوق شهروندی خویش در سه بعد مدنی، سیاسی و اجتماعی ارتباط مثبت و معنا دار در سطح بالا دیده شد. 2. بین متغیر میزان استفاده از رسانه های جمعی و آگاهی معلمان به حقوق شهروندی، ارتباط مثبت و معنا دار دیده شد. 3. بین محتوای سیاسی و مدنی استفاده از رسانه های جمعی و میزان آگاهی معلمان به حقوق شهروندی ارتباط مثبت و معنا داری دیده شد، در مورد محتوای اجتماعی این ارتباط مثبت بود، اما معنادار نبود. 4. تأثیر متغیر حضور و مشارکت در عرصه های عمومی و مشارکتی و نهادهای مدنی و آگاهی معلمان به حقوق شهروندی نیز مثبت و معنا دار نشان داده شد. UR - https://www.rahbordsyasi.ir/article_160369.html L1 - https://www.rahbordsyasi.ir/article_160369_e125b4c4ffabfa665b8de962dd34f1b0.pdf ER -