میرابراهیم صدیق؛ محسن جمشیدی؛ معصومه پورعظیم
دوره 3، شماره 11 ، اسفند 1398، ، صفحه 63-98
چکیده
DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.3.4
در برنامه ریزی ملی برای استراتژی دفاعی در چارچوب و برنامههای زمانبندی شده، پیش از آنکه به چگونگی اجرای برنامهها توجه گردد، باید مقدورات و امکانات را برای نیل به اهداف مورد نظر ...
بیشتر
DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.3.4
در برنامه ریزی ملی برای استراتژی دفاعی در چارچوب و برنامههای زمانبندی شده، پیش از آنکه به چگونگی اجرای برنامهها توجه گردد، باید مقدورات و امکانات را برای نیل به اهداف مورد نظر به محاسبه گزارد. چون سازمانهای اجرایی با توجه به نقشی که در ساختار دفاعی دارا میباشند، صرفاً مجری بوده و لازم است برای اجرای بهتر تکلیفی که به عهده آنها گذاشته میشود به کیفیت ساختاری، سازماندهی پویا و آموزشهای تکنیکی و تاکتیکی توجه نمایند. منظور کلی از تنظیم این مجموعه، بررسی خط مشیهای کلی سیاست خارجی و داخلی دورههای مختلف در بعد استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران و استراتژیک در حوزه نظامی است که ارتباط تنگاتنگی با شاخصها و پارامترهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته و درنتیجه تطبیق این پارامترها با عنصر نظامی و شاخصهای کلی سازمان رزمی در ایران، و همچنین تحلیل تهدیدات جانبی که از سوی بازیگران منطقهای فرامنطقه ای و مجموعههای غیر دولتی علیه نظام سیاسی ایران اعمال میگردد اجزاء استراتژی دفاعی مشخص میگردد که در این مقاله با توجه به شاخصهای موجود به بررسی آن خواهیم پرداخت.