نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی مستقل
نویسندگان
1 دانشیار روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
بررسی دیپلماسی فرهنگی فرانسه در قبال چین گواه آن است که کاخ الیزه در تنظیم روابط دیپلماتیک با چین به دنبال تحقق منافع اقتصادی خود و سرمایه گذاری ویژه در چین در بخشهای مختلف اقتصاد چین از راه تقویت قدرت نرم فرهنگی بوده است. به رغم آنکه روابط فرهنگی دو کشور فرانسه و چین متأثر از مناسبات تجاری فی ما بین است، دولت فرانسه برای جبران کسری تراز تجاری در روابط دوجانبه با چین در صدد آن است که با تکیه بر قدرت نرم خود و اختصاص بودجه قابل ملاحظه به این بخش به جبران موازنه منفی تجاری با پکن مبادرت نماید. تلاش برای جذب توریستهای بیشتر از چین، اهتمام به استفاده از مزیت نسبی در سرمایه گذاری بر کالاهای لوکس، تقویت خلاقیت در طراحی داخلی، تروج فرانکوفونی در زمره برنامههای متکی به قدرت نرم در دیپلماسی فرهنگی فرانسه محسوب میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
French cultural diplomacy towards China
نویسندگان [English]
- mohammadreza dehshiri 1
- farideh karimimehr 2
1 Associate Professor of International Relations, Faculty of International Relations, Ministry of Foreign Affairs, Tehran, Iran.
2 Graduate of French Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]
The study of French diplomacy towards China indicates that the Elysee Palace has been in the process of regulating diplomatic relations with China in pursuit of its economic interests and special investment in China in various sectors of the Chinese economy through the enhancement of its cultural soft power. Despite the fact cultural relations between the two countries (France and China) are affected by commercial relations, the French government seeks to compensate for the trade deficit in bilateral relations with China, relying on its soft power and allocating a significant budget to this sector, in order to compensate for the negative trade balance with Beijing. Efforts have been done in French cultural diplomacy to attract more tourists from China, focusing on the relative advantage of investment in the luxury goods, enhancement of creativity in interior design, and promotion of francophonie as part of soft-power-oriented plans.
کلیدواژهها [English]
- Cultural Diplomacy
- Soft Power
- France
- China
- Negative Trade Balance