نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 دانشیار روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

بررسی دیپلماسی فرهنگی فرانسه در قبال چین گواه آن است که کاخ الیزه در تنظیم روابط دیپلماتیک با چین به دنبال تحقق منافع اقتصادی خود و سرمایه گذاری ویژه در چین در بخش‌های مختلف اقتصاد چین از راه تقویت قدرت نرم فرهنگی بوده است. به رغم آنکه روابط فرهنگی دو کشور فرانسه و چین متأثر از مناسبات تجاری فی ما بین است، دولت فرانسه برای جبران کسری تراز تجاری در روابط دوجانبه با چین در صدد آن است که با تکیه بر قدرت نرم خود و اختصاص بودجه قابل ملاحظه به این بخش به جبران موازنه منفی تجاری با پکن مبادرت نماید. تلاش برای جذب توریست‌های بیشتر از چین، اهتمام به استفاده از مزیت نسبی در سرمایه گذاری بر کالاهای لوکس، تقویت خلاقیت در طراحی داخلی، تروج فرانکوفونی در زمره برنامه‌های متکی به قدرت نرم در دیپلماسی فرهنگی فرانسه محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

French cultural diplomacy towards China

نویسندگان [English]

  • mohammadreza dehshiri 1
  • farideh karimimehr 2

1 Associate Professor of International Relations, Faculty of International Relations, Ministry of Foreign Affairs, Tehran, Iran.

2 Graduate of French Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

چکیده [English]

The study of French diplomacy towards China indicates that the Elysee Palace has been in the process of regulating diplomatic relations with China in pursuit of its economic interests and special investment in China in various sectors of the Chinese economy through the enhancement of its cultural soft power. Despite the fact cultural relations between the two countries (France and China) are affected by commercial relations, the French government seeks to compensate for the trade deficit in bilateral relations with China, relying on its soft power and allocating a significant budget to this sector, in order to compensate for the negative trade balance with Beijing. Efforts have been done in French cultural diplomacy to attract more tourists from China, focusing on the relative advantage of investment in the luxury goods, enhancement of creativity in interior design, and promotion of francophonie as part of soft-power-oriented plans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural diplomacy
  • Soft power
  • France
  • China
  • Negative Trade Balance
 1) آقایی، سید داوود، آقایی، صدیقه سادات. (1397). دیپلماسی فرهنگی فرانسه، ماهیت و ابزارها. مطالعات روابط فرهنگی بین‌المللی. (7) 4، 149- 170.
2)  خرازی محمدوندی آذر، زهرا. (1388). تأثیر دیپلماسی فرهنگی بر منافع ملی کشورها، مدیریت فرهنگی (دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات). 6، 107- 122.
3) دهشیری، محمدرضا، طاهری، مهدی. (1395). نقش و جایگاه آموزش عالی در دیپلماسی فرهنگی ایالات‌متحده آمریکا: با تأکید بر عملکرد آن در قبال ایران. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی (دانشگاه آزاد اسلامی). 36، 61-98.
4) دهشیری، محمدرضا. ( 1393). دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
5) شاهوردیانی، ناهید، سعیدیان، سمیرا. (1392). نظری بر دیپلماسی فرهنگی فرانسه؛ جایگاه والای فرهنگ در دیپلماسی، فصلنامه مطالعات جهان،  دوره 3، شماره 2، صص: 406- 381.
6) فاطمی صدر، امیر، حکمت نژاد، ناصر. (1396). دیپلماسی فرهنگی اتحادیه اروپا؛ اهداف و چشم‌اندازها.  مطالعات روابط فرهنگی بین‌المللی، 3، (5)، 167- 189.
1) Puel, C. (2018, 22 Juin). Soft power: en Chine, la France avance ses pions. Le Quotidien de l’Art. No 1523.
2) Johansson, E. K. (March- April 2018). The Realms of Power in Cultural Diplomacy from France’s Perspective. COVER STORY. Japanese Culture – Enigma or Soft Power? Japan SPOTLIGHT, pp: 4-7.
 3) Jaubert, P., Korkmaz, L., Looz, M., Malroux, A., Pasbeau, L., Rosello, A., Vidalo, F. (2018, 22 février). La stratégie d’influence culturelle extérieure de la France. Retrieved from
4) MARTINEZ, H. (2012, 8 juillet). Francophonie culturelle, Francophonie économique: antagonisme ou complémentarité? Retrieved from
5) 4th Goût de France / Good France. (2018, 21 March). Retrieved from
6) CHIFFRES CLÉS 2018. (2018, Août) Retrieved from https://www.campusfrance.org/fr/ressource/chiffres-cles-2018
7) Au-delà de l’influence, l’apport économique des étudiants étrangers en France. (2014, novembre). Retrieved from https://www.diplomatie.gouv.fr/IMG/pdf/Apport_Economique_des_Etudiants_etrangers_-_Campus_France_Version_Finale_cle0fd785.pdf
8) Kato, H. Lucet, A. Pasbeau, L. (2018, 13 janvier). Le soft power à la française: un enjeu de puissance? Retrieved from
9) Direction générale des entreprises. (2018, 22 octobre). Retrieved from https://www.entreprises.gouv.fr/secteurs-professionnels/textile-mode-et-luxe
10) Lasvignes, S. (2017, 19 janvier). Les musées,1 acteurs de soft power? Retrieved from
11) Tourisme en France: cliquez ici pour rafraîchir. (2017, Mars). Institut Montaigne. Retrieved from https://www.institutmontaigne.org/ressources/pdfs/publications/tourisme-en-france-cliquez-ici-pour-rafraichir-rapport.pdf
12) Magnien, F. (2018, 5 juillet). 87 millions de touristes étrangers en France en 2017, Les 4 pages de la DGE, N 280. Retrieved from: https://www.entreprises.gouv.fr/files/files/directions_services/etudes-et-statistiques/4p-DGE/2018-07-4p-N84-EVE.pdf
13) COURMONT, B. NIQUET, V. NIVET, B. (2004) Quelle évolution de la notion de puissance et de ses modes d’action à l’horizon 2030, appliquée aux États-Unis, à l’Europe et à la Chine? Retrieved from http://www.iris-france.org/wp-content/uploads/2014/11/2004_puissance.pdf 
 14) POZZAR, M. H. (2012, Mars) Évaluer une strategie de soft power: le cas de la promotion du mandarin standard en Thaїlande. Mémoire de maîtrise, L'Université du Québec à Montréal. Retrieved from https://archipel.uqam.ca/7744/1/M12469.pdf
 15) Où trouver des informations statistiques officielles sur le tourisme? (2018, 19 Decembre). Retrieved from https://www.economie.gouv.fr/cedef/statistiques-officielles-tourisme
16) Ausseil, M., Mignerat, R. (2018, Mars). Les dossiers Pays Campus France: Chine, NO.41, Retrieved from https://ressources.campusfrance.org/publi_institu/agence_cf/dossiers/fr/dossier_41_fr.pdf
17) La France en Chine. (2017, 27 février). Ambassade de France à Pékin. Retrieved from https://cn.ambafrance.org/France-Alumni
18) Relations bilatérales. (2018, 14 juin). Retrieved from https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/dossiers-pays/chine/relations-bilaterales/#sommaire_2
19) Présentation du festival Croisements. (2015, 20 janvier). Retrieved from https://cn.ambafrance.org/Presentation-du-festival-Croisements
20) Quelles sont les missions du Service de coopération et d’action culturelle? (2015, 21 janvier). Retrieved from https://cn.ambafrance.org/Presentation-du-Service-de-cooperation-et-d-action-culturelle
21) Le marché chinois, 1er marché émetteur mondial. (n.d.). Retrieved from http://atout-france.fr/notre-reseau/chine
24) Quelles perspectives pour les relations franco-chinoises? (2018, 8 janvier). Retrieved from https://www.institutmontaigne.org/blog/quelles-perspectives-pour-les-relations-franco-chinoises
25) HAIZE, D. (2013). La diplomatie culturelle française: une puissance douce? CERISCOPE. Retrieved from   http://ceriscope.sciences-po.fr/puissance/content/part2/la-diplomatie-culturelle-francaise-puissance-douce
26) Babinet, G. (2018, 17 Octobre). Politique d’influence de la France dans le monde: l’urgence numérique. Retrieved from https://www.institutmontaigne.org/blog/politique-dinfluence-de-la-france-dans-le-monde-lurgence-numerique