ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45652520180823Donald Trump Foreign Policy Analysis in the Middle East and Challenges to It (Dimensions and Approaches)واکاوی سیاست خارجی دونالد ترامپ در خاورمیانه و چالش های پیش روی آن (ابعاد و رویکردها)125110338FAسید علیرضا ازغندیاستاد گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسعید جهانگیریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.saeedjahangiri61@yahoo.comJournal Article20200712The main objective of this article is to examine US foreign policy with the pioneering government of Donald Tramp and seek to rethink the presence of the United States and its interests in a region of major importance for the Middle East. The paper also examines Tramp's declared policy on the Middle East and the challenges it faces. The main question of the article is that what is the foreign policy of Tramp in the Middle East based on? In response to the hypothesis of the article, there are several factors involved in US decision-making and foreign policy, and Donald Trump's government, in pursuit of the goals of the United States and its government, contrary to its propaganda slogans and its opposition to policies The former president, as well as the decisive factors such as the pressure of the Zionist lobbies, Saudi Arabia dollars and other factors, have withdrawn from their declarations and inevitably forced them to follow the policies of the past (in the Middle East) And even seeks to increase tensions in the region.هدف اصلی این مقاله بررسی سیاست خارجی ایالات متحده با محوریت دولت تازه کار دونالد ترامپ است و سعی در بازخوانی حضور ایالات متحده و منافع این کشور در منطقه پر اهمیت خاورمیانه دارد. همچنین در این نوشتار سیاستهای اعلامی و اعمالی ترامپ در قبال خاورمیانه و چالشهای پیش روی آن بررسی خواهد شد. سؤال اصلی مقاله این است که سیاست خارجی ترامپ در قبال خاورمیانه بر اساس چه مؤلفههایی است؟ در پاسخ فرضیه مقاله این گونه مطرح میشود: عوامل گوناگونی در تصمیم گیریها و سیاست خارجی ایالات متحده دخیل است، و دولت دونالد ترامپ به منظور پیشبرد اهداف ایالات متحده و دولت خود و بر خلاف شعارهای تبلیغاتیاش و مخالفت وی با سیاستهای رئیس جمهور پیشین و همچنین بر اثر عوامل تعیین کنندهای چون؛ فشار لابیهای صهیونیستی، دلارهای عربستان سعودی و عوامل دیگر، از مواضع اعلامی خود عقب نشینی نموده و لاجرم خود را مجبور به دنباله روی از سیاستهای اعصار گذشته (در مورد خاورمیانه) و حتی تلاش جهت افزایش تنشها در این منطقه میبیند.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45652520180823Study and explanation of proper governance in the governance approach of the Islamic Republic of Iranبررسی و تبیین حکمرانی شایسته در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران2764140967FAسید مصطفی ابطحیاستادیار علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسن آرایشدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.فرضعلی سالاری سردریکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه زابل، زابل، ایرانJournal Article20211130Government is one of the basic needs to provide human perfection in Islam, the political and social dimensions of which must be examined from a Qur'anic perspective. An analysis of the exact meaning of governance in the teachings of Islam, the Qur'anic characteristics of good governance by studying the verses of the Holy Qur'an, the importance of justice as an important approach in governance today and the paradigm of "good governance" as a common and dominant way of governing society worldwide It is different from the government. In this article, first "good governance and good governance" and its indicators are studied by "descriptive-analytical" method and then "proper governance" and its indicators in the Islamic Revolution are analyzed and finally, a number of indicators of good governance from the structure The system of the Islamic Republic of Iran has been compared with the characteristics of good governance from the religious and Islamic point of view, international institutions and thinkers. Examining the five main and basic indicators in governance, which are the same indicators that differ in meaning and basis. The content of theoretical views of good governance is based on human-centered, secularism and materialism, but good governance is based on God-centered, although it pays attention to matter and meaning and the world and the hereafter - both simultaneously.حکومت به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای فراهم نمودن کمال انسانی در دین اسلام میباشد که بایستی ابعاد سیاسی و اجتماعی آن از منظر قرآنی بررسی گردد. تحلیلی از معنای دقیق حکمرانی در تعالیم اسلام، شاخصهای قرآنی حکومت کردن مطلوب با مطالعه آیات قرآن کریم، اهمیت عدالت به عنوان یک رویکرد مهم در حکومت امروزه و همچنین پارادایم «حکمرانی خوب» به عنوان یک شیوة رایج و مسلّط برای ادارة جامعه در سطح جهان بوده و متفاوت از دولت و حکومت است. در این نوشتار، ابتدا «حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته» و شاخصهای آن با روش «توصیفی – تحلیلی» بررسی و سپس «حکمرانی شایسته» و شاخصهای آن در انقلاب اسلامی تجزیه و تحلیل شده و در نهایت، تعدادی از شاخصهای حکمرانی شایسته از ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران با شاخصهای حکمرانی خوب از دیدگاه دینی و اسلامی، نهادهای بینالمللی و اندیشمندان مقایسه تطبیقی گردیده است. بررسی پنج شاخص اصلی و اساسی در حکمرانی که شاخصهای یکسانی میباشد که بر حسب معنا و مبنا متفاوت میباشد. محتوای دیدگاه های نظری حکمرانی خوب مبتنی بر انسان محوری، دنیاگرایی و ماده گرایی است، ولی حکمرانی شایسته مبتنی بر خدا محوری است، اگرچه به ماده و معنا و دنیا و آخرت ـ هر دو به صورت همزمان ـ توجه دارد.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45652520180823The Impact of Oil Price Fluctuations on Iran's Security Policy (A Case Study of President Mahmoud Ahmadinejad)تاثیر نوسانات بهای نفت بر سیاستگذاری امنیتی ایران(مطالعه موردی دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد)6581140968FAعلی محسنیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانمحمد حاجی ملأ علیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایرانJournal Article20211130One of the important elements and factors affecting the national security of countries producing and consuming energy is oil and gas. After the emergence of oil in Iran, this crude material has gradually played a role as the most important influential component on Iran's economy, politics and security in general. Deposits in each of them and oil revenues. Taking advantage of the theoretical basis of the institutional decision-making model, this article examines the ninth government's understanding of the and security arrangements of the two, in the period from 1384 to 1392. In other words, the impact on the security. Eventually, this resulted in a sudden increase in revenues in the ninth and tenth administrations, paving the way for the formation of an aggressive discourse of this state towards the international system and the interests of the great powers, which aimed to change the status quo in line with the new justice-oriented model.یکی از عناصر و عوامل مهم تأثیرگذار بر امنیت ملی کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی، نفت و گاز است. بعد از پیدایش نفت در ایران به مرور این ماده خام به عنوان مهمترین مؤلفه تاثیرگذار بر اقتصاد، سیاست و به طور کلی امنیت ایران ایفای نقش کرده است. ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﯿﺎﺳﺖگذاری ها در اﯾﺮان ﺑﻪﻃﻮر ﮔﺮﯾﺰﻧﺎﭘﺬﯾﺮی در ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﻧﻔﺖ و درآمدهای نفتی اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ زﻣﺎﻧﯽ ﺑدﺳﺖ آﻣﺪه است ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ایران ﺑﺎ ﻣﻮازﯾﻦ ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻞ ﺳﺎزﮔﺎری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. در ﭘﺮﺗﻮ اﯾﻦ ﺳﺎزﮔﺎری اﺳﺖ ﮐﻪ اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻠﯽ و رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﮐﺸﻮر ارﺗﻘﺎ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. اﯾﻦ نوشتار با بهره مندی از مبنای تئوریک مدل تصمیم گیری نهادی، ﻧﺤﻮه ﺑﻬﺮه مندی دولت نهم از درآﻣﺪﻫﺎی ﻧﻔﺘﯽ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﺳﯿﺎﺳﺖگذاری امنیتی این دوﻟﺖ، در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﺎرﯾﺨﯽ سال 1384 تا 1392 ﻣﻮرد ﮐﻨﮑﺎش ﻗﺮار داده است. به عبارت دقیق تر، تاثیر درآﻣﺪ ﺑﺎﻻی ﻧﻔﺖ ﺑﺮ ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﺳﯿﺎﺳﺖگذاری امنیتی دوﻟﺖ نهم بررسی شده است. در نهایت این نتیجه حاصل شد افزایش ناگهانی درآمدهای در دولت های نهم و دهم، زمینه ساز شکل گیری گفتمان تهاجمی این دولت نسبت به نظام بین الملل و منافع قدرت های بزرگ شدکه هدف از آن تغییر وضع موجود در راستای الگوی نوین عدالت- محور بود.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45652520180823Factors Affecting the Convergence of Israel and the Republic of Azerbaijan (1991-1997)عوامل موثر بر همگرایی اسرائیل و جمهوری آذربایجان(2017-1991)83100140937FAعزیز جوانپور هرویاستادیار علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناحسان جعفری فرکارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه مفید، قم، ایرانJournal Article20211128<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0" data-number-of-phrases="1">Due to its position in the Western bloc during the Cold War, which was a fierce rivalry between the Eastern and Western blocs, the Zionist regime had no influence or presence on the scene of the Soviet republics; However, with the end of the Cold War and the beginning of the Gorbachev reform era, the Zionist regime had the opportunity to infiltrate, and with the independence of Central Asia and the Caucasus, the regime designed and implemented specific goals and programs for infiltration in these countries. Given that Israel is always striving for the development and expansion of its territorial borders, its power and security in the Middle East, so it put relations with Azerbaijan on its agenda after the collapse of the Soviet Union. In this article, descriptively and analytically, the main question is what are the most important factors affecting the convergence of Israel and the Republic of Azerbaijan? In response to this question, it has been hypothesized that Israel's strategy around the country, military cooperation, geopolitical importance and the existence of energy resources and the Jews of Azerbaijan have led to closer Israeli-Israeli relations.</span></span>رژیم صهیونیستی به سبب قرار گرفتن در بلوک غرب در دوران جنگ سرد که رقابت سختی بین دو بلوک شرق و غرب بود نفوذ و حضوری درصحنه جمهوریهای شوروی نداشت؛ اما با پایان جنگ سرد و شروع دوران اصلاحات گورباچف، زمینه و فرصتهای نفوذ رژیم صهیونیستی فراهم شد و با استقلال آسیای مرکزی و قفقاز، این رژیم اهداف و برنامههای خاصی برای نفوذ در این کشورها طراحی کرد و به اجرا درآورد. با توجه به اینکه اسرائیل همواره در جهت توسعه و گسترش مرزهای سرزمینی، قدرت و امنیت خویش در منطقه خاورمیانه میکوشد از همین رو روابط با کشور آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی را در دستور کار خود قرار داد. در این مقاله، به روش توصیفی و تحلیلی، سؤال اصلی این است که مهمترین عوامل موثر بر همگرایی اسرائیل و جمهوری آذربایجان چیست؟ و در پاسخ به پرسش مطرحشده این فرضیه در نظر گرفتهشده است که راهبرد پیرامونی اسرائیل، همکاری نظامی، اهمیت ژئوپلیتیکی و وجود ذخایر انرژی و یهودیان آذربایجان سبب نزدیکی روابط اسراییل و کشور شده است.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45652520180823The Impact of Choice on British Domestic and Foreign Policyتأثیر برگزیت بر سیاست داخلی و خارجی انگلیس101131140938FAحمید صالحیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانابوذر نظریانکارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانناصر نظریاندانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20211128<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0" data-number-of-phrases="1">The referendum on June 23, 2016, the British people passed the law of exit from the European Union, which became known as Bergzit. An output that has been able to have a tremendous impact on the power equations in Europe and the world. This article examines, identifies and analyzes the factors affecting Britain's exit from the EU and the various consequences of this phenomenon in the economic, trade and labor dimensions for the country and logically the realization of this important to better understand the future of the EU. And the factors influencing the country's exit from the European Union, which are currently in the pre-exit negotiation stages. Finally, we intend to help raise the level of domestic resources focused on European studies. In this study, we have dealt with the issue from a descriptive-analytical method, and have raised the question of what factors had a significant impact on Britain's exit from the EU and what consequences had had on its foreign policy? And we hypothesize that the policy of Britain's withdrawal from the EU, or Bergzeit, influenced by the three factors of its historical-cultural confrontation with the EU, David Cameron's campaign positions are on the verge of a second term as Prime Minister and the immigration crisis, and the consequences It brings with it many economic, commercial and labor dimensions for this country.</span></span>رفراندوم 23 ژوئن 2016 مردم بریتانیا قانون خروج این کشور را از اتحادیه اروپا که به برگزیت معروف شد را تصویب کرد. خروجی که توانسته است تأثیر شگرفی بر معادلات قدرت در اروپا و جهان داشته باشد. در این مقاله به بررسی، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیامدهای متعدد این پدیده در ابعاد اقتصادی، تجاری و نیروی کار برای این کشور پرداخته و به طور منطقی تحقق این مهم به فهم بهتری از آینده پیش روی اتحادیهی اروپا و عوامل مؤثر بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا که هم اکنون در مراحل مذاکره پیش از خروج میباشند دست یابیم. و در نهایت، قصد آن داریم که به ارتقای سطح منابع داخلی معطوف به مطالعات اروپا مساعدت گردد. ما در این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی به موضوع پرداختهایم، و این پرسش را مطرح نموده که کدام عوامل بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیر مهم داشته و چه پیامدی بر سیاست خارجی این دولت داشته است؟ و فرضیه خود را بر این مبنا قرار دادهایم که سیاست معطوف به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت تحت تأثیر سه عامل تقابل تاریخی-فرهنگی این دولت با اتحادیه، مواضع انتخاباتی دیوید کامرون در آستانه دومین دوره نخست وزیری و بحران مهاجرت قرار داشته و پیامدهای متعددی را در ابعاد اقتصادی، تجاری و نیروی کار برای این کشور به همراه دارد.ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45652520180823The concept of revolution in the view of martyr Seyyed Mohammad Baqir Sadrمفهوم انقلاب در دیدگاه شهید سید محمدباقر صدر(ره)133161140969FAعلی باقری دولت آبادیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.سید احمد موسویدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20211130Ayatollah Seyyed Mohammad Baqir Sadr is one of the greatest Muslim thinkers and, in the words of Imam Khomeini, the "brain of Islamic thought" in the history of Islam, especially in the fourteenth century AH. He was a comprehensive jurist, a social philosopher, a great commentator, a thinker aware of the culture and sciences of his time, a powerful and prolific writer, and an intelligent, brave, and painful politician. In addition to the above prominent features and characteristics, he has been a conscious and powerful theorist. Regarding politics, he has proposed the theory of "general caliphate", which is based on Shiite rules and jurisprudence. In this research, his views on the concept of revolution in the framework of his general caliphate theory and taken from his ontology, epistemology and methodology have been studied.آیت الله سید محمدباقر صدر، یکی از بزرگترین اندیشمندان مسلمان و به تعبیرحضرت امام خمینی (ره)، «مغز متفکر اسلامی» در تاریخ اسلام به ویژه در قرن چهاردهم هجری است. فقیهی جامع الشرایط، فیلسوفی اجتماعی، مفسری بزرگ، متفکری آگاه به فرهنگ و علوم زمانش، نویسنده ای توانمند و پرکار و سیاستمداری هوشمند و شجاع و دردمند بود. ایشان علاوه بر شاخصهها و ویژگیهای برجسته فوق، نظریه پردازی آگاه و پرتوان بوده است. وی در باب سیاست، نظریه «خلافت عمومی» را مطرح کرده است که مبتنی بر احکام و فقه تشیع است. در این پژوهش به بررسی دیدگاه ایشان در باب مفهوم انقلاب در چارچوب نظریه خلافت عمومی ایشان و برگرفته از هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی ایشان پرداخته شده است.