ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522Women's rights in Islam and the Convention prohibiting any discrimination against womenحقوق زنان در اسلام و کنوانسیون منع هر گونه تبعیض علیه زنان122110252FAسعید جهانگیریدکتری علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.saeedjahangiri61@yahoo.comناصر گروسیعضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20200711In Islam, equality of values between men and women and the same way of progress are an essential principle for both of them, and this undoubtedly means that women's rights are highly respected. On the other hand, the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women is a set of articles on women's rights that was adopted by the UN General Assembly in Resolution No. 180/34 on December 27, 1979, and is open to signature and accession by States. Women's rights in Islam and the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women are addressed in two terms (discrimination or difference), and the researcher, in addition to referring to generalities, identifies and analyzes the contradictions in this issue in Islam and the Convention.در اسلام، تساوی ارزشی بین زن و مرد ونیز یکسان بودن راه ترقی برای آن دو یک اصل اساسی است و بدون شک این به این معناست که به حقوق زنان احترام زیادی گذاشته شده است. از طرفی کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مجموعهای از مواد مربوط به حقوق زنان است که در 27 آذرماه سال 1358 طی قطعنامه شماره 180/34 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و برای امضا و الحاق کشورها مفتوح گردیده است در این مقاله به حقوق زنان در اسلام و کنوانسیون منع هر گونه تبعیض علیه زنان با عطف به دو واژه (تبعیض یا تفاوت) پرداخته میشود و محقق علاوه بر ذکر کلیات، مغایرتهایی را در این مساله در اسلام و کنوانسیون مذکور عنوان کرده و به تحلیل و بررسی میپردازد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110252_14eda414a2daa56e566217e0e82304a4.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522Imam Khomeini's Jurisprudential View of International Relationsنگاه فقهی امام خمینى (ره) به روابط بین الملل2363110256FAسید محمد ساداتی نژاددکتری روابط بین الملل و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، تهران، ایراناحسان جعفری فردانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه مفید، قم، ایرانسید علی ساداتی نژادکارشناسی ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر ارشد دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانJournal Article20200711In this research, using ijtihad methodology, jurisprudential texts of Imam Khomeini (RH) were studied and attempted to extract the legal view of Imam Khomeini (RH) in international relations. Accordingly, the jurisprudential view of this great jurisprudent was examined in terms of anthropology, ontology, epistemology, and methodology, and finally the hypothesis of this research that the jurisprudential view of Imam Khomeini (RH) to international relations like the jurists before It is itself based on the doctrinal divide of Islam and disbelief in Islam. At the same time, it was found that in light of the new international conditions, Imam Khomeini, while endorsing the concept of nation-state as one of the main elements of international relations, rejected the nationalism and proposed the concept of Shiite and Sunni unity and the concept of ummah. The Islamic unit has sought to address the conceptual challenge of al-Islam. He also sought to redefine the concept of al-Harb and present it in a new and modern way by rejecting the hegemony of the disbelievers, the exaltation of Islam, anti-Semitism and colonialism, and hostility to the US and the Zionist regime.در این پژوهش، با استفاده از روش شناسی اجتهادی، متون فقهی امام خمینى(ره) مورد بررسی قرار گرفت و تلاش شد تا نگاه فقهی امام خمینى(ره) به روابط بین الملل استخراج گردد. بر این اساس، نگاه فقهی این فقیه بزرگ در قالب انسان شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً فرضیه این پژوهش مبنی بر اینکه نگاه فقهی امام خمینى(ره) به روابط بین الملل نیز همچون فقهاء قبل از خود مبتنی بر تقسیم بندی عقیدتی اسلام و کفر حربی میباشد، مورد تأیید قرار گرفت. در عین حال، مشخص شد که با توجه به شرایط جدید بین المللی، امام خمینى(ره) ضمن تأیید مفهوم ملت- دولت به عنوان یکی از عناصر اصلی بازیگر روابط بین الملل، با نفی ناسیونالیسم و طرح مفهوم وحدت شیعه و سنی و مفهوم امت واحده اسلامی، تلاش نموده تا چالش وارده به مفهوم دار الاسلام را بر طرف نماید. ایشان همچنین با طرح بحث نفی سلطه و سلطه پذیری از کافران، اعتلای اسلام، استکبار ستیزی و استعمار ستیزی و دشمنی با آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش نمود تا مفهوم دار الحرب را نیز بازسازی و در شکل نوین و جدید آن ارائه نماید.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110256_e3815d8d694703d05b4c7f8109185fd2.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522The Islamic Republic of Iran's Soft Power Strategies to Combat US Smart Powerراهبردهای مبتنی بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با قدرت هوشمند ایالات متحده آمریکا6589110259FAرضا جنیدیعضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانمسعود ملائیدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایرانJournal Article20200711In recent years, the United States has imposed unprecedented sanctions on the Islamic Republic by exerting additional pressure on Iran's nuclear program. In addition, through its propaganda agencies, it has tried to make the world's public opinion sensitive to Iran and portray a warlike image of the country in the minds of the world. The way out of the current atmosphere and thwart US political and diplomatic strategies seems to be to take advantage of the Islamic Republic's soft power-generating components. In this regard, public diplomacy can be used as a tool of the Islamic Republic's soft power to positively and truly portray public opinion in the world. Some theorists believe that the only way to contain Iran through US soft power is to pay less and get better and faster results. Throughout its experience of the ideological and cultural nature and function of the Islamic Republic of Iran system, the US government has realized that the essence, nature, power and power of Iran is primarily focused on soft, cultural, and value abilities. For this reason, along with its approach to sanctions, threats and economic and political pressures, the country has taken a soft tack and has sought to weaken the Islamic Republic of Iran's belief system as a key strategy.ایالات متحده آمریکا در سالهای اخیر با اعمال فشارهای مضاعف به بهانه وجود شائبه در برنامه هستهای ایران، تحریمهای بی سابقهای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است. علاوه بر این، بهکمک دستگاههای تبلیغاتی خود تلاش کرده تا افکار عمومی جهان را نسبت بهایران حساس کرده و چهرهای جنگ طلب از کشور در ذهن جهانیان تصویر کند. به نظر میرسد راه برون رفت از فضای فعلی و خنثی کردن راهبردهای سیاسی و دیپلماتیک ایالات متحده، بهرهگیری از مؤلفههای مولد قدرت نرم جمهوری اسلامی است. در این راستا میتوان از «دیپلماسی عمومی» به مثابه ابزار قدرت نرم جمهوری اسلامی جهت «تصویر سازی» مثبت و حقیقی در افکار عمومی جهان بهره برد. به عقیده برخی از نظریه پردازان تنها راه مهار ایران از طریق قدرت نرم آمریکا است که هزینه کمتر و نتیجه بهتر و سریعتر میدهد. دولت آمریکا در طول تجربهخود از عملکرد و ماهیت عقیدتی و فرهنگی نظام جمهوریاسلامیایران، بهاین نکته مهم وقوف پیدا کرده است که ماهیت، چیستی، توان و قدرت ایران، بیش از هر چیز معطوف بهتوانمندهای نرم، فرهنگی و ارزشی است. بههمین جهت این کشور در کنار رویکرد تحریم، تهدید و فشارهای اقتصادی و سیاسی خود به مقابله نرم روی آورده و در پی تضعیف پایههای اعتقادی نظام جمهوریاسلامیایران بهعنوان یک راهبرد کلیدی برآمده است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110259_7497085a46afe513ea2897691080aa2e.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522The position of civil society in political developmentجایگاه جامعه مدنی در توسعه سیاسی91105110260FAمحمدتقی آذرشبدکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه سانتامونیکا ایالات متحده امریکا و مدرس دانشگاهرضا آسودهدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه ازاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایرانJournal Article20200711Political development and civil society are important issues that have been raised and discussed in recent years. In this article, after a theoretical review of the topic and the definitions of political development and civil society, the relationship between civil society and political development is discussed. The purpose of this article is to explain the role and role of civil society in political development. According to the results of the present study, it was shown that in order to reach a politically developed society, both developmental government and developmental civil society must exist. The key is political development.توسعه سیاسی و جامعه مدنی از جمله موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر در جامعه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله، پس از بررسی نظری موضوع و ارائه تعاریفی در باب توسعه سیاسی و جامعه مدنی به رابطه بین جامعه مدنی و توسعه سیاسی پرداخته شده است. هدف از این مقاله تبیین جایگاه و نقش جامعه مدنی در توسعه سیاسی میباشد. با توجه به نتایج بهدست آمده در پژوهش حاضر نشان داد که برای رسیدن به یک جامعه توسعه یافته سیاسی باید هم دولت توسعه گرا و هم جامعه مدنی توسعه گرا وجود داشته باشد، در نهایت پس از بررسیهای انجام گرفته مشخص شد که جامعه مدنی یکی از عوامل اصلی توسعه سیاسی است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110260_89483feb53a523ad4ae20f1cf46fdbd7.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522The Role of Diplomacy and Russian Energy Security Strategy in Russian Foreign Policy (2000-2015)نقش دیپلماسی و راهبرد امنیت انرژی روسیه در سیاست خارجی روسیه (2015-2000)107132110263FAسید سعید میرترابی حسینیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانامید خزاییدانش اموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200711Energy is of paramount importance in international relations, and its existence in any geographical area can transform that region into an arena of competition and conflict and shape political alignments and arrangements. In line with the above doctrine, Russia seeks to make the most of its energy use and domination over areas with energy resources to regain its power and to exert the greatest influence on the policies of its energy-dependent countries, especially the European Union and Central Asian countries and the Caucasus. Therefore, the present study, using a descriptive and analytical approach, examines diplomacy and Russian energy security strategy and its role and significance in Russian foreign policy between 2000 and 2015. Based on Russian research findings, using diplomacy and aggressive energy security strategy in its foreign policy on energy as a means of bringing the country back to the international arena and restoring its power globally and keeping the former Soviet republics and the European Union dependent. .انرژی دارای ارزش و اهمیت بسیار تعیین کنندهای در روابط بینالملل میباشد و وجود آن در هر منطقه جغرافیایی میتواند آن منطقه را تبدیل به عرصهای برای رقابت و کشاکش نموده و صفبندیها و آرایشهای سیاسی را حول آن شکل دهد. در راستای دکترین فوق روسیه به دنبال استفاده حداکثری از انرژی و تسلط بر مناطقی است که دارای منابع انرژی میباشند تا قدرت خود را بازیابد وبیشترین تأثیر را بر سیاستهای کشورهای وابسته به انرژی خود به ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز برجای بگذارد. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به بررسی دیپلماسی و راهبرد امنیت انرژی روسیه و جایگاه و اهمیت آن در سیاست خارجی روسیه بین سالهای 2000 تا 2015 میپردازد. که براساس یافتههای پژوهش روسیه با بهره گیری از دیپلماسی و راهبرد امنیت انرژی تهاجمی در سیاست خارجی خود از انرژی به عنوان ابزاری برای بازگشت این کشور به صحنه بینالمللی و بازیابی قدرت خود در سطح جهانی و وابسته نگهداشتن جمهوریهای شوروی سابق و اتحادیه اروپا به خود است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110263_e63ac4b9313ad375864298c8a6992865.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522French cultural diplomacy towards Chinaدیپلماسی فرهنگی فرانسه در قبال چین133159110264FAمحمدرضا دهشیریدانشیار روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.فریده کریمی مهردانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20200711The study of French diplomacy towards China indicates that the Elysee Palace has been in the process of regulating diplomatic relations with China in pursuit of its economic interests and special investment in China in various sectors of the Chinese economy through the enhancement of its cultural soft power. Despite the fact cultural relations between the two countries (France and China) are affected by commercial relations, the French government seeks to compensate for the trade deficit in bilateral relations with China, relying on its soft power and allocating a significant budget to this sector, in order to compensate for the negative trade balance with Beijing. Efforts have been done in French cultural diplomacy to attract more tourists from China, focusing on the relative advantage of investment in the luxury goods, enhancement of creativity in interior design, and promotion of francophonie as part of soft-power-oriented plans.بررسی دیپلماسی فرهنگی فرانسه در قبال چین گواه آن است که کاخ الیزه در تنظیم روابط دیپلماتیک با چین به دنبال تحقق منافع اقتصادی خود و سرمایه گذاری ویژه در چین در بخشهای مختلف اقتصاد چین از راه تقویت قدرت نرم فرهنگی بوده است. به رغم آنکه روابط فرهنگی دو کشور فرانسه و چین متأثر از مناسبات تجاری فی ما بین است، دولت فرانسه برای جبران کسری تراز تجاری در روابط دوجانبه با چین در صدد آن است که با تکیه بر قدرت نرم خود و اختصاص بودجه قابل ملاحظه به این بخش به جبران موازنه منفی تجاری با پکن مبادرت نماید. تلاش برای جذب توریستهای بیشتر از چین، اهتمام به استفاده از مزیت نسبی در سرمایه گذاری بر کالاهای لوکس، تقویت خلاقیت در طراحی داخلی، تروج فرانکوفونی در زمره برنامههای متکی به قدرت نرم در دیپلماسی فرهنگی فرانسه محسوب میشود.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110264_e6e177ceacc75c4554abf556094e5033.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522Feasibility study of China-Iran cooperation in Central Asia based on realist viewsامکان سنجی همکاری چین و ایران در آسیای مرکزی بر پایه آراء نوواقع گرایی161187110265FAابومحمد عسگرخانیدانشیار روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9678-1902محمدباقر مکرمی پوردانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانسبحان محمدیدانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200711The transformation of the Soviet Union and its disintegration into emerging political entities created a new chapter in the nature of politics in areas that were formerly part of this superpower. One of the most important of these areas was Central Asia. Following this discussion, China and Iran emerged as two regional powers to play a role in the region, despite differences, rivalries, and sometimes conflicting interests, along with historical and cultural ties with Central Asian countries. Central Asia has the potential to become a platform for cooperation and pursuit of common interests for both countries. So a regional study, three strategic approaches to foreign policy to look to the east, redefine policies and pursue security, economic and cultural interests related to this geographical area and the entry of the Islamic Republic of Iran into a field campaign that has not been significant in this area for years. It becomes necessary. The theoretical model of this research is realism, and the information and data will be collected qualitatively using library and Internet resources and will be examined in a descriptive-analytical manner.استحاله شوروی و انفصال آن به موجودیتهای سیاسی نوظهور، فصل جدیدی در ماهیت سیاست در مناطقی که سابقا بخشی از این ابرقدرت بودند، به وجود آورد. یکی از مهمترین این مناطق، آسیای مرکزی بود. پیرو این بحث، چین و ایران به عنوان دو قدرت منطقهای برای ایفای نقش در این منطقه، با وصف وجود اختلافات، رقابتها و منافع گاها متعارض، در کنار پیوندهای تاریخی و فرهنگی با کشورهای آسیای مرکزی، مطرح شدند. آسیای مرکزی، بالقوه توانایی تبدیل شدن به میدان همکاری و تعقیب منافع همسو برای دوکشور را دارا میباشد. پس مطالعه منطقهای، قائل شدن سه میاستراتژیک از سیاست خارجی برای نگاه به شرق، باز تعریف سیاستها و پیگیری منافع امنیتی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با این گستره جغرافیای و ورود جمهوری اسلامی ایران به کارزار میدانی که سالهاست تحرک چشمگیری در این حوزه نداشته است، ضرورت پیدا میکند. مدل نظری این پژوهش نوواقع گرایی است و اطلاعات و دادهها به روش کیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی جمع آوری و به شیوه توصیفی-تحلیلی، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110265_85a0410d5c3b6b7df14e1bf1abc5f67a.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522Comparative re-reading of methodological controversies and its strategic consequences for political science and knowledgeبازخوانی تطبیقی جدال های روش شناختی و نتایج راهبردی آن برای علم و دانش سیاسی189212110266FAمظفر حسنونددانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20200711Methodological-theoretical debates have always been one of the most important topics in the field of science and epistemology; Because they draw the line between science and pseudo-science. Cohen, Lakatos, and Popper's efforts have been to analyze the enigma of science, thought, and thought, and have always dominated the construction of scientific and philosophical space. In this research, the author seeks to answer two combined questions from a comparative perspective: 1- What are the most important methodological-theoretical foundations and distinguishing features in the approach of Popper, Cohen and Lakatos? 2- While explaining the critiques of Popper, Cohen and Lakatosh's views, what are the practical results of each of them in the field of political science and knowledge? The results indicate that each of the intellectual-methodological systems, along with the shortcomings, have strengths, applications and explanations that can be useful in solving or answering some aspects of the methodological issues of political science and society crises and politics. Be. Also, creating space or creating a platform for conflict and method-competition competition is effective in achieving some relative rules, scientificization and methodization of political knowledge.جدال های روشی – تئوریک همواره از مهم ترین مباحث حوزه علم و معرفت شناسی محسوب می شوند؛ زیرا مرز علم و شبه علم را ترسیم می کنند. تلاشهای کوهن، لاکاتوش و پوپر در راستای تحلیل معمای علم، تفکر و اندیشه بوده اند و همواره بر ساخت فضای علمی و فلسفی سیطره انداخته اند. نگارنده در این پژوهش از منظر تطبیقی به دنبال پاسخ به دو پرسش ترکیبی است: 1- مهمترین مبانی روشی – تئوریک و وجوه تمایز در رویکرد پوپر، کوهن و لاکاتوش چیستند؟ 2- ضمن تبیین نقدهای وارد بر دیدگاه های پوپر، کوهن و لاکاتوش، نتایج کاربردی هر یک بر حوزه علم و دانش سیاست کدامند؟ نتایج پژوهش بیانگر آنست که هر یک از منظومه های فکری – روشی در کنار کاستی ها، دارای نقاط قوت و کاربردی و تبیین گر هستند که می توانند در حل یا پاسخ به برخی از ابعاد مسائل روش شناسی دانش سیاسی و بحرانهای جامعه و سیاست مفید واقع شوند. همچنین، ایجاد فضا یا بسترسازی برای جدال و رقابت روشی - تئوری در دستیابی به برخی قاعدهمندی های نسبی، علمی کردن و روشمند کردن دانش سیاسی، تاثیرگذار می باشد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110266_e62d3a6c9e94ec2083d655cc159ba4a3.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522Types of guarantees in international trade and their legal analysisانواع تضمینات در تجارت بین الملل و تحلیل حقوقی آنها213231111192FAعلی زارعاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.مختار زردوییدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200730<span class="tlid-translation translation" lang="en">In international trade agreements, due to the diversity and multiplicity of commercial and non-commercial risks such as import and export restrictions, expropriation, exchange rate fluctuations, war, etc., the need to guarantee in the contract is a basic need; As stated in the principles of international trade agreements, the existence of a proportionate and efficient guarantee. Of course, the choice of any guarantee method is first the responsibility of the parties and then the responsibility of their advisors. There are many examples of guarantees in the field of international trade, some of which are in fact the same traditional guarantee institutions that have a new and evolved function; Like international mortgages and some others, they are completely new and have been created as a result of the intellectual leaks of lawyers in response to the commercial needs of the time (such as documentary credit).</span>در قراردادهای تجاری بین المللی به دلیل تنوع و کثرت ریسک های تجاری و غیر تجاری نظیر محدودیت های وارداتی و صادراتی، سلب مالکیت، نوسانات نرخ ارز، بروز حالت جنگ و ...، نیاز به تضمین در قرارداد یک نیاز اساسی است؛ به گونه ای که در اصول قرادادهای تجاری بین المللی هم به وجود تضمین متناسب و کارآمد، اشاره شده است. بدیهی است انتخاب هر یک از روش های تضمین، نخست بر عهده طرفین و سپس بر عهده مشاوران شان است. نمونه های فراوانی از تضمین در حوزه تجارت بین الملل وجود دارد که برخی از آنها در واقع همان نهادهای تضمینی سنتی اند که کار کرد جدید و تحول یافته ای دارند؛ مانند رهن های بین المللی و برخی دیگر کاملا جدید بوده و حاصل تراوشات فکری حقوقدانان در واکنش به نیازهای تجاری آن زمان خلق شده اند (نظیر اعتبارت اسنادی).https://www.rahbordsyasi.ir/article_111192_74285f8d5a8d4c04f94fccc5c04d4469.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-45653820190522Public trust of the people of the lost circle of life in Iran todayاعتماد عمومی مردم حلقه گمشده حیات ایران امروز233241113815FAحبیب عشایریدکترای تخصصی اندیشه سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.Journal Article20200908Reducing the national trust of the people and the emergence of possible crises is among the most fundamental vital difficulties in Iran today. Various factors have played a role in the formation of this difficulty, the most important of which are: the neglect of the constitution, politicization, jurisprudential discourse, the disappearance of the humanities, the outflow of material and spiritual capital, the devaluation of the national currency and a number of others. They alone have reduced public confidence. The practical mechanism for resolving these challenges immediately is to have a strong will to get out of the current situation. Of course, political science is based on political sociology, and considers the progress of today's Iran to be the correct understanding of the current situation by the authorities. Of course, it is possible to strengthen the foundations of national unity by using different capacities, and relying on up-to-date knowledge to cross dangerous corridors, and then put the country on the path of growth. Increasing public confidence will lead to greater and better interaction between the people and the government, as well as their political participation. Very acute causes a crisis of legitimacy. The research method in this article is analytical-descriptive and the discussion framework is based on the theory of political sociology of Iran. کاهش اعتماد ملی آحاد مردم و بروز بحرانهای احتمالی در زمره بنیادی ترین دشواره حیاتی ایران امروز به شمار می آید. عوامل مختلفی در شکل گیری این دشواره نقش آفرینی نموده است که اهم آنها عبارتند از: مغفول ماندن قانون اساسی، سیاست زدگی، گفتمان فقاهتی، به محاق رفتن علوم انسانی، خروج سرمایه های مادی و معنوی، کاهش ارزش پول ملی و تعدادی دیگر که هرکدام از آنها به تنهایی سبب کاهش اعتماد عمومی شده است. سازوکار عملی حل و فصل فوری چالش های مذکور؛ داشتن عزم و اراده راسخ برای برون رفت از وضعیت موجود است. البته علم سیاست برپایه جامعه شناسی سیاسی راه برون رفت و ترقی ایران امروز را درک صحیح شرایط موجود توسط مسئولان دانسته است. البته می توان با استفاده از ظرفیت های مختلف پایه های وحدت ملی را مستحکم نمود و با اتکا به دانش روز از دالان های خطرناک عبور کرد و سپس کشور را در مسیر رشد قرار داد. افزایش اعتماد عمومی موجب تعامل بیشتر و بهتر میان آحاد مردم و دولت و همچنین مشارکت سیاسی آنها می شود، ضمن آنکه کاهش آن سبب عدم حمایت و پشتیبانی مردم از مسئولین و به تبع آن عدم رعایت قوانین و مقررات، عدم حمایت از برنامه های مختلف دولت و در موارد خیلی حاد موجب بحران مشروعیت می گردد. روش پژوهش در این مقاله تحلیلی-توصیفی بوده و چارچوب بحث برمبنای نظریه جامعه شناسی سیاسی ایران مبتنی است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_113815_ce602b29dafc6c364815e1a85bed67c6.pdf