ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220Assessing Iran's Position in Putin's Eurasian Doctrine (2012 -2020)ارزیابی جایگاه ایران در دکترین اوراسیاگرایی پوتین (2020 -2012)123110148FAمعصومه محمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.مهدی جاودانی مقدماستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.Journal Article20191129<span>Iran and Russia are two important countries that have historically been in contiguous neighborhood relations, over and over. These relations are influenced by many different variables - including the historical background of Russian interventions in Iranian internal affairs, the type of Iran-Russia interaction with the West, Russian pragmatism and the role of ideology in Iranian foreign relations, the promotion or decline of Iran-Russia power and influence in the region. And in the international system and ... - it has led to the pursuit of the two countries' interactions with sophistication, billing and expansion. Meanwhile, according to some analysts, since Putin's power as Russian president, relations between the two countries under the influence of Putin's Eurasian doctrine and changes in the power equation in the Southwest Asian region have improved in military, economic and cultural security. This research seeks to test this view on the question of what factors and at what level did Iran's rise in Putin's Eurasian doctrine come to pass during this period (2012 to 2020)? The findings of this descriptive-analytic study show that variables such as Russia's attempt to regulate and politico-economic institutionalization in the Eurasian region and counteract US hegemonic goals in the region and increase Iran's strategic power after South Asian political and social developments The West has sharply promoted Iran's position in Putin's Eurasian doctrine</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.1.2</strong>
ایران و روسیه دو کشور مهمی هستند که به جبر استراتژیک همسایگی در طول تاریخ، روابط پرفراز و نشیبی را پشت سرگذرانده اند. این روابط تحت تأثیر متغیرهای متعدد و مختلفی - از جمله پیشینه تاریخی مداخلات روسیه در امور داخلی ایران، نوع تعامل ایران و روسیه با غرب، عملگرایی روسی و نقش ایدئولوژی در روابط خارجی ایران، ارتقا یا افول سطح قدرت و نفوذ ایران و روسیه در منطقه و در نظام بین الملل و... - سبب شده است که تعاملات دو کشور با پیچیدگی و قبض و بسط پیگیری شود. در این میان، از دیدگاه برخی تحلیلگران، بعد از قدرت یابی پوتین به عنوان رئیسجمهور روسیه، روابط دو کشور تحت تأثیر دکترین اوراسیاگرایی پوتین و تغییرات معادله قدرت در منطقه آسیای جنوب غربی، در زمینههای امنیتی نظامی، اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافته است. این پژوهش به دنبال آزمون این دیدگاه، بر اساس این سؤال است که تحت تأثیر چه عواملی و در چه سطحی، افزایش جایگاه ایران در دکترین اوراسیاگرایی پوتین در بازه این زمانی (2012 تا 2020) محقق شده است؟ یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته نشان میدهد که متغیرهایی مانند تلاش روسیه برای نظم سازی و نهادسازی سیاسی- اقتصادی در منطقه اوراسیا و مقابله با اهداف هژمونیک آمریکا در منطقه و افزایش قدرت راهبردی ایران پس از تحولات سیاسی- اجتماعی آسیای جنوب غربی، موجب ارتقای محسوس جایگاه ایران در دکترین اوراسیاگرایی پوتین شده است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110148_2eef111047f4e415e5f4d0aab3209dfe.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220Bilateral Cultural and Social Relations between Iran and the United States from the Beginning to the Victory of the Islamic Revolution of Iran (1829-1979)روابط دوجانبه فرهنگی و اجتماعی ایران و ایالات متحده آمریکا از ابتدا تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1979-1829 میلادی)2562110149FAاسماعیل بایبوردیدانشآموخته دکتری علومسیاسی از دانشگاه میسور هند، میسور، هند.علیرضا کریمیاناستادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200709<span>The turning point in US-Iranian relations dates back to the early 19th century, and in general, the relations between the two countries at this time and even until World War II - albeit with ups and downs - were largely confined to cultural, religious, and later to some extent economic relations. . Until 1920, US government officials were reluctant to attend Iran for various reasons, especially under the influence of Monroe's policy, but in mid-1320, due to new US assessments, this government had infiltrated Iran anyway. What's more. From this historic moment to the victory of the Islamic Revolution, Iran-US cooperation has gradually led to its widespread influence in political, social, cultural and economic affairs. Formally links with Western interests and expanding cultural and social relations are among the important issues of concern to the sovereignty of Iran in the 1940s. The United States is more interested in the Iranian authorities than in any other country. The purpose of this study is to briefly introduce the cultural and social activities of the United States of America in Iran and vice versa Iranian cultural and social activities in the United States until the victory of the Islamic Revolution of Iran</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.2.3</strong>
نقطه عطف روابط ایران و آمریکا به اوایل قرن نوزدهم بر میگردد و به طور کلی روابط دو کشور در این برهه زمانی و حتی تا جنگ دوم جهانی– البته با فراز و نشیبهایی- عمدتاً محدود به روابط فرهنگی، مذهبی و بعدها تا حدودی اقتصادی بوده است. تا سال 1320 شمسی (1941 میلادی) مقامات دستگاه حکومتی آمریکا به علل مختلف و به ویژه تحت تأثیر اعمال سیاست مونروئه تمایل چندانی به حضور در ایران ابراز نمیکردند اما در اواسط سال 1320 شمسی به دلیل ارزیابیهای جدید آمریکا، این دولت نفوذش را در ایران هر چه بیشتر میکند. از این برهه تاریخی تا پیروزی انقلاب اسلامی، همکاری متقابل ایران و ایالات متحده تدریجاً به نفوذ گسترده این کشور در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منجر میشود و از طرفی رژیم ایران هدفهای توسعه ملی و سیاست خارجی خود را به طور رسمی و غیر رسمی در پیوند با منافع غرب قرار میدهد و گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی، از جمله مسائل مهمی میشود که در دهه 1340 مورد توجه حاکمیت ایران قرار میگیرد و در این دوره نمایندگی و دفاتر فرهنگی ایران در سایر کشورهای خارجی تأسیس میشود و در این میان، آمریکا بیش از سایر کشورها، مورد توجه مقامات ایران قرار میگیرد. هدف از این پژوهش معرفی اجمالی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا در ایران و بالعکس فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ایران در ایالات متحده تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110149_4dc5b395ca07addea636f0f0e9ecf019.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220The Role and Position of Defense Strategy in the Foreign Policy Strategy of the Islamic Republic of Iranنقش و جایگاه استراتژی دفاعی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران6398110150FAمیرابراهیم صدیقاستادیار و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران.محسن جمشیدیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.0000-0001-8694-0324معصومه پورعظیمدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.Journal Article20200709<span>In national planning for defense strategy in the context of timelines and programs, before considering how programs are implemented, they must calculate facilities and facilities for achieving the intended objectives. They have a defensive structure, they are just executors, and they need to do their job better They are entrusted with paying attention to structural quality, dynamic organization, and technical and tactical training. The overall purpose of this set is to examine the general foreign and domestic policies of the various periods in the defense and strategic defense dimension of the Islamic Republic of Iran which are closely related to the indicators and parameters. Economic, political and cultural, and as a consequence of aligning these parameters with the military element and overall characteristics of the martial organization in Iran, as well as analyzing the side-threats posed by transnational regional actors and nongovernmental groups against the Iranian political system. It is clear that in this article we will consider it according to the available indicators</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.3.4</strong>
در برنامه ریزی ملی برای استراتژی دفاعی در چارچوب و برنامههای زمانبندی شده، پیش از آنکه به چگونگی اجرای برنامهها توجه گردد، باید مقدورات و امکانات را برای نیل به اهداف مورد نظر به محاسبه گزارد. چون سازمانهای اجرایی با توجه به نقشی که در ساختار دفاعی دارا میباشند، صرفاً مجری بوده و لازم است برای اجرای بهتر تکلیفی که به عهده آنها گذاشته میشود به کیفیت ساختاری، سازماندهی پویا و آموزشهای تکنیکی و تاکتیکی توجه نمایند. منظور کلی از تنظیم این مجموعه، بررسی خط مشیهای کلی سیاست خارجی و داخلی دورههای مختلف در بعد استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران و استراتژیک در حوزه نظامی است که ارتباط تنگاتنگی با شاخصها و پارامترهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته و درنتیجه تطبیق این پارامترها با عنصر نظامی و شاخصهای کلی سازمان رزمی در ایران، و همچنین تحلیل تهدیدات جانبی که از سوی بازیگران منطقهای فرامنطقه ای و مجموعههای غیر دولتی علیه نظام سیاسی ایران اعمال میگردد اجزاء استراتژی دفاعی مشخص میگردد که در این مقاله با توجه به شاخصهای موجود به بررسی آن خواهیم پرداخت.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110150_b9fa44d8f6b83a5dec99979636a8bf4f.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220Water crisis in the Middle Eastبحران آب در خاورمیانه99117110151FAماهرخ افشاردانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.محمدرضا دهشیریدانشیار روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.Journal Article20200709<span>Water resources have long been an important issue in the domestic politics of countries, especially in arid and low-water areas of the world, such as the Middle East. According to UN studies, water scarcity is an acute crisis throughout the Middle East. A crisis that can only be controlled through the implementation of macro-realistic planning based on international interactions and using all the capabilities and capabilities. This paper has used library and documentary studies to study the status and dimensions of the water crisis in the Middle East and the challenges and solutions to this problem. According to the results, the future of the crisis in the whole region of the Arab Middle East is worrying, but its intensity and weakness are not the same in all parts and sectors, and in all areas the causes of the crisis are not the same, and therefore the outlook for the crisis is different. . The Persian Gulf water crisis is largely due to a natural shortage of water resources and is currently controlled by the crisis due to the simultaneous existence of oil dollars, water-rich neighbors and easy access to seawater to carry out water desalination projects. Conditions will continue. The challenges facing the water crisis in the Middle East potentially exist in relation to existing water resources in the Middle East, many of which have some roots in the management and use of water resources</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.4.5</strong>
منابع آب به عنوان یک موضوع با اهمیت در صحنه سیاست داخلی کشورها به ویژه در مناطق خشک و کم آب جهان نظیر خاورمیانه از دیرباز مطرح بوده و همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. طبق اعلام مطالعات سازمان ملل متحد کمبود آب، بحرانی حاد در سراسر خاورمیانه میباشد. بحرانی که تنها از طریق اعمال برنامه ریزی های کلان و واقع بینانه و مبتنی بر تعاملات بین المللی و با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیتها قابل کنترل خواهد بود. این مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اسنادی به مطالعه وضعیت و ابعاد بحران آب در منطقه خاورمیانه و چالشها و راهکارهای حل این مسئله پرداخته است. با توجه به نتایج به دست آمده آینده بحران در کل منطقه خاورمیانه عربی نگران کننده است اما شدت و ضعف آن در همه نقاط و بخشها یکسان نیست و در همه حوزهها هم علل بروز بحران یکی نبوده و به همین دلیل دورنمای بحران نیز در آنها متفاوت است. بحران آب در خلیج فارس عمدتاً ناشی از کمبود طبیعی منابع آبی است و در حال حاضر به دلیل وجود همزمان دلارهای نفتی، همسایگان پرآب و دسترسی آسان به آب دریا جهت اجرای پروژههای شیرین سازی آب این بحران کنترل شده است و مادامی که درآمد نفت باشد این شرایط تداوم خواهد یافت. چالشهای پیش روی بحران آب در خاورمیانه بصورت بالقوه و بالفعل در رابطه منابع آب موجود در منطقه خاورمیانه وجود دارد که بسیاری از عوامل، به نوعی ریشه در مدیریت و نحوه استفاده از منابع آب دارد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110151_a3574235c1eee5774ccc2bd3b927aeeb.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220A Review of Alireza Alavi tabar Viewpoint on Developmentنقد و بررسی دیدگاه علیرضا علوی تبار در باب توسعه119147110152FAسعید جهانگیریدکتری علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.saeedjahangiri61@yahoo.comجهانگیر معینی علمداریدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20191219<span>Alireza Alavi Tabar, a prominent Iranian intellectual, born in Shiraz in 1337, received his MA in Planning and Development from Isfahan University and a Ph.D. in Public Policy from Tehran University. He has worked for years at the University Jihad and the Center for Strategic Research, but what has earned him a reputation is writing articles on development that have been critically important and influential. Development is one of the multifaceted concepts that has always been discussed by scholars. Which of the dimensions has been at the forefront of the issue at stake? According to Alawis, the precondition for development in Iran is a change in political economy. Describes the current political context</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.5.6</strong>
علیرضا علوی تبار از روشنفکران دینی مطرح ایران، متولد 1337 شیراز در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه شیراز، فوق لیسانس برنامه ریزی و توسعه را از دانشگاه اصفهان و دکتری را در رشته خط مشی گذاری عمومی از دانشگاه تهران دریافت کرده است. او سالها در جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات استراتژیک کار کرده اما آنچه موجب شهرتش شده نوشتن مقالاتی است در باب توسعه که به لحاظ فکری پر اهمیت و تأثیر گذار بودهاند. توسعه از مفاهیم چند وجهی است است که همواره مورد بحث اهل فکر و سیاست بوده است. اینکه کدامیک از ابعاد بر دیگری تقدم دارند هموراه مورد بحث بوده است. به نظر علوی تبار پیش شرط توسعه در ایران، تحولی است در اقتصاد سیاسی وی همچنین به ارائه راهبرد مناسب برای حرکت به سمت توسعه سیاسی به شکل عقلانی و با کمترین هزینه در شرایط فعلی ایران میپردازد و تاکتیکهای پیشنهادی خود برای خروج از بن بست سیاسی کنونی را تشریح میکند.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110152_37a002e8c056d006efcca018d1ea52c3.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220China's Economic Activities in Iran Under the Belt and Road Initiative: Opportunity or Challenge?فعالیتهای اقتصادی چین در ایران در چهارچوب ابتکار "کمربند و جاده": فرصت یا چالش؟149162110153FASong JiangboPhd Candidate of International Relation Allameh Tabataba'i University, Tehran, IranWang ZezhuangProfessor International Relation Anhui University, Anhui, ChinaJournal Article20200709<span>As an international project, the Belt and Road Initiative includes strategic areas covering 65 countries. Given that Iran is at the heart of this road and China recognizes Iran as a strategic actor on this road, the type of policy the two countries have taken in relation to this initiative is crucial. In addition, economic activity has long been a central focus of Iran-China relations. The automotive industry is crucial to both countries as one of the driving forces of the growing economies. Iran's failed experience of working with Western companies as well as China's rapid progress in this area provides the potential for greater cooperation in this initiative. In this regard, this article attempts to answer some of the most important questions in this regard: What is the impact of Iran-China trade and investment on Iran's automobile industry? Will China's trade and investment in Iran put the development of the automobile industry in Iran at risk? Does China's influence on products and capital drive the automobile manufacturing industry in Iran? This article firstly studies the Iran-China trade relations within a one-way belt and explains why we have focused on the automotive industry. Then we will outline the main factors of China's foreign investment in the industry</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.6.7</strong>
به عنوان یک پروژه بین المللی، ابتکار "کمربند و جاده" شامل مناطقی استراتژیک میشود که 65 کشور را در بر میگیرد. با توجه به اینکه ایران در قلب این جاده قرار دارد و چین ایران را به عنوان بازیگر استراتژیک این جاده میشناسد آنگاه نوع سیاست گذاریهای دو کشور در ارتباط با این ابتکار بسیار مهم است. علاوه بر این، فعالیتهای اقتصادی برای مدت زمان طولانی محور اصلی روابط ایران و چین بوده است. صنعت خودرو به عنوان یکی از موتورهای پیشران اقتصادهای در حال رشد برای هر دو کشور بسیار مهم میباشد. تجربه ناموفق ایران در همکاری با شرکتهای غربی و همچنین پیشرفت سریع چین در این حوزه پتانسیل همکاریهای گستردهتری را با لحاظ این ابتکار فراهم میآورد. در این راستا، این مقاله تلاش میگردد که به شماری از مهمترین پرسشها در این مسئله پاسخ دهد که این سؤالات عبارتند از: تأثیر تجارت ایران و چین و سرمایه گذاری بر صنعت خودرو ایران چیست؟ آیا تجارت و سرمایه گذاری چین در ایران، توسعه صنعت تولید خودرو در ایران را در معرض ریسک قرار میدهد؟ آیا نفوذ محصولات و سرمایه چین صنعت تولید خودرو در ایران را به مرحله تحول میرساند؟ این مقاله در مرحله اول روابط تجاری ایران و چین را در چهارچوب یک کمربند یک جاده مورد مطالعه قرار میدهد و در ادامه توضیح میدهیم که چرا بر صنعت خودرو تمرکز کردهایم. سپس طرح کلی عوامل اصلی سرمایه گذاری خارجی چین در این صنعت را نیز بررسی خواهیم کرد.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110153_10bd99a67f53550d1e46b662cf631ad1.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220A Study of Iranian Hegemony in the Persian Gulfبررسی هژمونی ایران در خلیج فارس163185110154FAجمال محمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.محمدعلی رحیمی نژاددانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20200709<span>Governments have always sought to maximize their power in the international system and compete with other actors to achieve this. This increase in power, if done at the regional level, will lead to fierce competition among the actors in the region, so that they spend a large portion of their national income on military spending. The Persian Gulf is one of the areas in which international politics and its interference with the interests of the great powers have been the focus of many scholars and policy makers. The main question of this article is: What is the position of the Islamic Republic of Iran in relation to the Persian Gulf in comparison with other Persian Gulf countries and can it be considered as the hegemon of the Persian Gulf in terms of aggressive realism? To advance the present study, descriptive-analytic method of interest has been used based on statistical data. According to the results of this research, from the perspective of aggressive realism, the present government is the top government to become hegemonic of the Persian Gulf, the Islamic Republic of Iran, which has significant economic and military advantages in addition to its geopolitical advantages</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.7.8</strong>
دولتها همواره در پی به حداکثر رساندن قدرت خود در نظام بینالملل بوده و برای نیل به این مهم دست به رقابت با دیگر بازیگران میزنند. بدین سبب که افزایش قدرت رابطه تنگاتنگی با جایگاه دولتها در نظام بینالملل و افزایش ضریب امنیتی آنها در سطوح مختلف ملی، منطقهای و بینالمللی دارد. خلیج فارس به عنوان یکی از مناطقی مطرح است که در عرصه سیاست بین الملل و گره خوردن آن با منافع قدرتهای بزرگ مورد توجه بسیاری اندیشمندان و سیاستگذاران بوده است. سوال اصلی این نوشتار عبارت است از: جمهوری اسلامی ایران درمقایسه با دیگر کشورهای خلیج فارس در چه جایگاهی از رتبهبندی قدرت در خلیج فارس قرار دارد و این که آیا این کشور از منظر رئالیسم تهاجمی میتواند به عنوان هژمون منطقه خلیج فارس مطرح باشد؟ برای پیشبرد پژوهش حاضر، از روش توصیفی-تحلیلی بهره با تکیه بر دادههای آماری استفاده شده است. طبق نتایج این پژوهش از منظر رئالیسم تهاجمی در حال حاضر دولت برتر برای تبدیل به هژمون حوزه خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران میباشد که علاوه بر برتریهای ژئوپولیتیکی دارای برتریهای اقتصادی و نظامی درخور توجهی است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110154_4c45d54cbb646083962e826e9ceebdf4.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220Preventing Human and Migrant Smuggling Crimes from the Perspective of International Law by Emphasizing Challenges and Strategiesپیشگیری از جرایم قاچاق انسان و مهاجرین از منظر حقوق بین الملل با تاکید بر چالش ها و راهکارها187204110156FAمحمد محمدیدانشجوی دکتری تخصصی حقوق بین الملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایرانعلی پورقصاب امیریاستادیار حقوق بین الملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.حسن سلیمانیاستادیار حقوق بین الملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.Journal Article20200709<span>Trafficking in human beings and migrants generates billions of dollars a year in profits for those who commit these crimes, and governments and international organizations have to spend a lot of money to fight these crimes. These high costs have led to a gradual approach to international documents, especially human trafficking and immigration trafficking protocols. The main question in the present study, which has been conducted by descriptive-analytical method, is what are the challenges and strategies to prevent human and migrant trafficking in the international legal system? The result of the present study is that the challenges facing the prevention of human trafficking and immigration are the lack of communication between human trafficking and immigrants and other crimes and the lack of attention to the role of NGOs and adopting repressive approaches instead of supportive approaches. Crimes against victims of trafficking in human beings and immigrants. Strategies to prevent human and migrant trafficking offenses can include identifying human trafficking practices and the origins of illegal immigration</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.8.9</strong>
قاچاق انسان و مهاجرین سالیانه میلیاردها دلار به عنوان سود، عاید مرتکبین این جرایم می نماید و دولت ها و سازمان های بین المللی بایستی هزینه های فراوانی برای مبارزه با این جرایم متحمل شوند. این هزینه های زیاد منتهی به این شده است که رویکرد موجود در سطح اسناد بین المللی به ویژه پروتکل های مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجرین به تدریج به سمت پیشگیری تا مبارزه رود. پرسش اصلی در تحقیق حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است این می باشد که چالش ها و راهکارهای پیشگیری از قاچاق انسان و مهاجرین در نظام حقوق بین الملل چیست؟ نتیجه تحقیق حاضر آن است که چالش های حاکم بر پیشگیری از قاچاق انسان و مهاجرین عبارتند از عدم وجود ارتباط دهی میان قاچاق انسان و مهاجرین و سایر جرایم و عدم توجه به نقش سازمان های مردم نهاد می باشد و اتخاذ رویکردهای سرکوب گرایانه به جای رویکردهای حمایت گرایانه از بزه دیدگان جرایم قاچاق انسان و مهاجرین. راهکارهای پیشگیری از جرایم قاچاق انسان و مهاجرین می تواند شامل مواردی چون شناسایی شیوه های قاچاق انسان و مهاجرین و ریشه یابی مهاجرت های غیرقانونی می باشد. https://www.rahbordsyasi.ir/article_110156_b7cc28aeeba34ad285816f0175eaff67.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220Review of the European Union's Approach to the Islamic Republic of Iran's Nuclear Program (2000-2015)بررسی رویکرد اتحادیه اروپا در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران(2015-2000)205225110155FAمهدیه حیدریدانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20200709<span>Iran's nuclear activities are one of the most important challenges that have overshadowed the relationship between the Islamic Republic of Iran and the European Union. This article examines the European Union's approach to Iran's nuclear program. So the main question in this article is why the European Union has not supported the US option of "use of force" in dealing with Iran's nuclear program? And in return, has it followed an approach? The temporary implication of the article is that the European Union, by rejecting the option of using force against the United States, has replaced the diplomacy approach with severe sanctions on Iran and brought the United States with it. In this regard, the findings of the study indicate that the implementation of prostitution, economic sanctions and comprehensive sanctions and support for the issuance of anti-Iranian resolutions by the "Security Council", in full coordination with the United States has been considered by the European Union. The data collection method in this research is based on library method and research method is descriptive-analytical method</span><strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.9.0</strong><br /> فعالیت های هسته ای ایران یکی از مهم ترین چالش هایی است که بر روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی سایه افکنده است. در این مقاله، به بررسی رویکرد اتحادیه اروپا در قبال پرونده هسته ای ایران است. لذا پرسش اصلی این نوشتار این است از این که چرا اتحادیه اروپا در برخورد با پرونده های هسته ای ایران از گزینة آمریکا یعنی «کاربرد زور» حمایت و با آن همراهی نکرده است؟ و در مقابل آن از رویکری پیروی کرده است؟ فرضیة موقتی مقاله آن است که اتحادیة اروپا با ردّ گزینة توسل به زور ایالات متحده، رویکرد دیپلماسی تحریم شدید ایران را جایگزین کرده و آمریکا را با خود همراه ساخته است. در این راستا، یافته های تحقیق بیانگر آن است که اعمال فشا، مجازات های اقتصادی و تحریم های فراگیر و حمایت از صدور قطعنامه های ضد ایرانی توسط «شورای امنیت»، در هماهنگی کامل با امریکا مورد توجه اتحادیة اروپایی بوده است. شیوه گردآوری داده ها، در این پژوهش مبتنی بر شیوه کتابخانه ای و روش تحقیق، روش توصیفی تحلیلی است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110155_6d99135d8b307e2f0ec34a9899c4e075.pdfناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایرانفصلنامه راهبرد سیاسی2588-456531120200220Reviewing the fate of political parties in the fifth national parliamentواکاوی فرجام احزاب سیاسی در مجلس پنجم شورای ملی227244110621FAغفار زارعیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایرانJournal Article20200716It is so important to investigate how political parties operated during the post constitutional revolution period, especially in the fifth national parliament. The performance and inefficiency of political parties during this period of the parliamentary cycles paved the way for the first Pahlavi (Reza Khan) to come to power. The principal question is that how did the political parties facilitate the transfer of power from Qajar to Pahlavi and determine the result of their political activity. The main theory is that the political parties paved the way for this political transmission through various ways, such as lack of political cohesion, weak attitude in political interaction, dissension and diversity of views. It is important to address the role of political parties in how to transmit power and participate in the issue of political power. Political parties as organizations which provide political participation for people and transmit power peacefully from one step to the next, have played an important role during historical periods. Accordingly, addressing such issues provides an understanding of the past, a light for the future and a context for recognizing the political parties' attitudes and approach in each period. The research approach is historical and analytical-descriptive; and for collecting material the library method is used.واکاوی نحوه کنش احزاب سیاسی در دوره بعد از انقلاب مشروطه، بخصوص در مجلس پنجم شورای ملی از اهمیت بالایی برخوردار است. عملکرد و ناکارآمدی احزاب سیاسی در این دوره از ادوار مجلس، زمینه را برای به قدرت رسیدن پهلوی اول(رضاخان) فراهم نمود. سئوال اصلی این است که چگونه احزاب سیاسی زمینه انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوی را تسهیل و فرجام فعالیت سیاسی خود را رقم زدند؟ فرضیه اصلی این است که احزاب سیاسی به روش های متفاوتی مانند عدم انسجام سیاسی، ضعف نگرش تعامل سیاسی، تشت و اختلاف عقیده، زمینه این انتقال سیاسی را فراهم نمودند. پرداختن به نقش احزاب سیاسی در چگونگی انتقال قدرت و مشارکت در امر قدرت سیاسی مهم و حائز اهمیت است. احزاب سیاسی به عنوان سازمان های مشارکت دهنده سیاسی مردم و انتقال دهنده مسالمت آمیز قدرت از یک مرحله به مرحله بعد ، نقشی مهم در ادوار تاریخی بدنبال داشته اند. بر همین اساس پرداختن به این گونه مباحث، درکی از گذشته و چراغی برای آینده و زمینه ای بر شناخت رویکرد و نگرش احزاب سیاسی را در هر دوره ای فراهم می نماید. روش تحقیق تاریخی و توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری مطالب کتابخانه ای است.https://www.rahbordsyasi.ir/article_110621_39698fa9f4a882bff7ce76b0ecf79076.pdf