2024-03-28T17:17:04Z
https://www.rahbordsyasi.ir/?_action=export&rf=summon&issue=15073
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
اقتصاد سیاسی بین المللی از نگاه فقهی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
سید محمد
ساداتی نژاد
احسان
جعفری فر
در این مقاله، ابتدا به بررسی مفهوم اقتصاد سیاسی بین المللی و سابقه شکل گیری آن و مبانی نظری موجود در خصوص آن و همچنین نگاه کلی اسلام به اقتصاد پرداخته شد و در ادامه، نگاه فقهی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به مقوله اقتصاد سیاسی بین المللی در قالب دو دسته بندی مبانی و اصول فقهی بررسی شد. منظور از مبانی، بنیانها و اصول کلی برگرفته شده از منابع فقهی است که فرا رشتهای بوده و خاص رشته اقتصاد سیاسی بین المللی نیست و منظور از اصول، سیاستهای مرتبط با این رشته میباشد که در عین برخورداری از درجهای از ثبات، امکان تغییر بر اساس شرایط و مقتضیات زمان را دارا میباشد. در بررسی مبانی فقهی اقتصاد سیاسی بین المللی از نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مبانی خدا محوری، غیب باوری، اسلام محوری، معنویت محوری، ولایت محوری، اخلاق محوری، عدالت محوری و ظلم ستیزی استخراج شد و در بررسی اصول فقهی اقتصاد سیاسی بین المللی، 13 اصل شامل اقتصاد مقاومتی، آزادی اقتصادی، انفاق اقتصادی، نظارت و مراقبت دولت اسلامی بر فعالیتهای اقتصادی برای جلوگیری از بغی و ستم، اقتصاد عامل اعتلای سیاسی در نظام بین الملل، رفاه عمومی و عدالت اقتصادی، مبارزه با فساد مالی و اقتصادی، همکاری اقتصادی در میان کشورهای اسلامی، خصوصی سازی اقتصاد، افزایش ثروت ملی و عدالت اجتماعی، رد استعمار ملتها، خود اتکایی و نفی سلطه کفار بر مسلمین و استقلال دولت اسلامی استخراج شد.
اقتصاد اسلامی
فقه
اقتصاد سیاسی
اقتصاد مقاومتی
دولت اسلامی
2019
02
20
1
30
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110270_0ddc298587e7a470b40d52c9407af90f.pdf
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
بررسی و مقایسه سیاست خارجی ایران و ترکیه در مورد تحولات سوریه (ابعاد و رویکردها)
سعید
جهانگیری
ناصر
گروسی
تحولات اخیر در سوریه بدون تردید سخت ترین چالش داخلی نظام حاکم بر سوریه، تاکنون بوده است. این تحولات بسیاری از سردرگمی کرده است. البته این امر به نقش دولت های منطقه را هم در موضعگیری و نوع برخورد با این تحولات دچار تعارض و مهم منطقهای سوریه و اهمیت این کشور بر تحولات منطقه بر میگردد. بدون تردید بحران در سوریه، محدود به مرزهای داخلی این کشور نبوده و تاثیرات مهم منطقهای و حتی جهانی داشته است. بحران سوریه بر کشور ایران و ترکیه تأثیر گذاشته و چالشهای را در روابط این دو کشور پدید آورده است. رویکردهایی که توسط ایران و ترکیه در سالهای اخیر در عرصه سیاست خارجی دنبال شده، ریشه در تفاوتهای تاریخی و رفتار سیاستگذاران و انگیزههای دو کشور دارد. تفاوت بین اهداف استراتژیک ایران و ترکیه است که دیدگاهها و سیاستهای این دو کشور در قبال تحولات سوریه را تعیین میکند. رفتار تهران و آنکار، بحران سوریه و دیگر تنشهای منطقهای و البته تحولات جهان عرب، نقش تعیین کنندهای در تعریف چشم انداز خاورمیانه دارد. در ادامه این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که سیاست خارجی ایران و ترکیه در قبال سوریه به دنبال چه اهدافی است و این اهداف چه آثار منطقهای در پی دارد؟
سوریه
ایران
ترکیه
مطالعه مقایسهای
سیاست خارجی
2019
02
20
31
47
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110279_7bdcbe7ddcd88fbefe20d53236fe5abb.pdf
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
نقش آمریکا در بحران سوریه با تأکید بر مدل مدیریت بحران مایکل برچر
امیرهوشنگ
میرکوشش
بهادر
نوکنده
سید حسین
بابایی پهنه کلایی
منطقه خاورمیانه به دلیل موقعیت مناسب استراتژیکی محل منازعه قدرتهای بزرگ و محل بحرانها میباشد. موقعیتهایی مانند ارتباط با آبهای آزاد، موقعیت خشکی مناسب ترانزیتی و وجود منابع معدنی و نفتی. قرار داشتن قدرتهایی مانند روسیه، ایران، عربستان و اسرائیل، همه اینها باعث شد کشور آمریکا به دلایلی که در این مقاله تبین میشود به بحران سوریه ورود پیدا کند. این مقاله با استفاده از روش پژوهش توصیفی-تحلیلی با هدف بررسی اهداف آمریکا در بحران سوریه بر اساس مدل مدیریت بحران مایکل برچر بر اساس علل ایجاد بحران طبق نظریه آشوب گردآوری شده است. در این مقاله پس از بررسی بحران سوریه از منظر مدیریت مایکل برچر متغیرهای مستقل بررسی میشود و در ادامه متغیر وابسته به بازیگر که در این مقاله آمریکا میباشد تبین میشود. به نظر میرسد آمریکا در بحران سوریه به دنبال بالابردن ضریب امنیت رژیم اسرائیل، بازنگری سوریه در برقراری روابط راهبردی با ایران، قطع حمایت سوریه از جبهه مقاومت، منافع اقتصادی و رقابت با روسیه میباشد که این اهداف را مورد بررسی قرار میدهیم.
بحران سوریه
مدل مدیریت بحران
مایکل برچر
خاورمیانه
آمریکا
2019
02
20
49
76
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110280_ae85adf7babfce1c73cfa3c3213f39f1.pdf
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
ساختار شکنی گفتمان علمی مدرن حرکتی به سوی مطالعات میان رشته ای با تأکید بر رویکرد پست مدرن
بهرام
سرمست
حامد
روشن چشم
عرصه مدرن نوع خاصی از شناخت در علم را بوجود آورد. هستی شناسی و معرفت شناختی مدرن براساس تقابل های دوگانه ناشی از بازنمایی علمی و غیر-علمی صورت پذیرفت. در این رهگذر علوم طبیعی و تجربی به صورت گفتمان مسلط، مفاهیم علمی، روش های علمی را به نظم در آورد و شناخت ناشی از معنا کاوی در عرصه اجتماعی را «دگرسازی» کرد. از این رو در تقابل دوگانه حاصل، مطالعات به صورت رشته ای و تخصصی شکل گرفت و شناخت به این صورت مسلط شد. بر این مبنا ساختارشکنی این گونه گفتمان از علم جهت حصول به معرفت معتبر همچنین گذار به مطالعات میان رشته ای حائز اهمیت بسزایی است. هدف از پژوهش حاضر واسازی گفتمان علمی پوزیتیویسم و ارایه رویکردی جهت امکان شکل گیری مطالعات میان رشته ای است. سوال اصلی پژوهش این است که چگونه رویکرد پست مدرن باعث شکل گیری مطالعات میان رشته ای می شود. فرضیه پژوهش بیانگر، رویکرد پست مدرن با ساختارشکنی گفتمان مسلط علمی و تخصصی باعث ایجاد نوعی مطالعات میان رشته ای می گردد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و متون معتبر حاکی از این نتیجه است که رویکرد پست مدرن با ساختار شکنی گفتمان مسلط علمی پوزیتیویسم باعث تلفیق و التقاط روش شناختی شده که این خود مطالعات میان رشته ای را به همراه دارد.
مطالعات میان رشته ای
گفتمان علمی
پوزیتیویسم
پست مدرن
ساختار شکنی
2019
02
20
77
98
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110282_b25cf1e285ce5321a214bdda0b2215b1.pdf
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
مقایسه شاخصهای عملکرد اقتصادی دولت ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با حسن روحانی
لیلا
خدابخشی
احسان
خالدی
رضا
آسوده
اقتصاد در دولت محمود احمدی نژاد از جمله شاخصهای مورد انتقاد در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد محسوب میشود. او برنامههای اقتصادی خود را بر اساس آنچه اقتصاد اسلامی و اقتصاد عدالت محور خوانده بود، پایهریزی کرد و با شعار «آوردن پول نفت بر سر سفرههای مردم» نظر مردم را به خود جلب کرد و اجرای طرحهای طرح تحول اقتصادی، احداث بنگاههای زود بازده، طرح مسکن مهر، طرح هدفمندسازی یارانهها و صندوق مهر امام رضا را در اولویت کاری در این ۸ سال قرار داد، اما بر خلاف شعارها و عملکرد دولتها در مدت ۸ سال زمامداری محمود احمدینژاد، اکثر شاخصهای کلان اقتصادی ایران تنزل پیدا کردند، از جمله میزان نقدینگی کشور از زمان آغاز به کار دولت نهم تا زمان اتمام دوره دولت دهم به میزان ۶ برابر افزایش یافته است. دولت حسن روحانی نیز در یک دوره ی گذشته توانسته است رویکردهای سیاستی گذشته و روند شاخصهای مختلف را معکوس کند. روند تحریمهای بینالمللی معکوس شده؛ روابط بینالمللی ایران آن چنان بهبود یافته که ایران برای اولین بار میتواند نقش دیپلماتیک نیز در بحرانهای منطقهای ایفا کند؛ نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و بسته سیاستی منسجم و کارآیی برای عبور از رکود ارائه شده است.
عملکرد دولت
شاخص های اقتصادی
محمود احمدی نژاد
حسن روحانی
2019
02
20
99
112
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110314_fb73bd280785b119bcb0f89dbecb0126.pdf
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
بررسی و تحلیل نظام سیاستگذاری قومی در ایران
مقصود
رنجبر
مسعود
اصلانی
هادی
افراسیابی
نظام سیاستگذاری قومی در کشور ایران به دلیل برخورداری کشور از تنوعهای قومی بهویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدنظر حاکمیت بوده است. حاکمیت در دورههای مختلف، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به موضوع قومیت، سیاستهای متفاوتی داشته است. امروزه در ادبیات سیاسی و اجتماعی، از سه مدل یا الگوی عمده سیاستگذاری قومی بحث به میان آمده که شامل مدل همانند سازی، مدل تکثرگرائی، مدل وحدت در کثرت است. پژوهش حاضر بر این است که سیاست قومی جمهوری اسلامی ایران را در دورههای مختلف را بررسی نماید. در همین راستا این سیاستها در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (قاجار و پهلوی) و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره دولتهای مختلف (دوره انتقالی، دوره جنگ تحمیلی، دوره سازندگی، دوره اصلاحات، دوره اصول گرائی و دوره اعتدال گرائی) مورد بررسی قرار گرفته است. سؤال تحقیق این است که الگوی مورد استفاده در سیاستگذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران چیست. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و با بهره گیری از گردآوری کتابخانهای به این نتیجه دست یافته است که سیاست اتخاذشده در کشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی متناسب با تحولات حوزه اجتماعی از نوع وحدت در کثرت بوده است.
سیاستگذاری
قومیت
ایران
انقلاب اسلامی
2019
02
20
113
145
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110313_01324c214ec8c1b0437a804295b2523b.pdf
فصلنامه راهبرد سیاسی
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2588-4565
1397
2
7
واکنش آمریکا و اروپا نسبت به سیاست های روسیه در شرق اروپا
سید جواد
سبط احمدی
با قرار گرفتن در شرایط پس از جنگ سرد و اهداف نهایی ناتو برای افزایش آمادگی برای مقابله با تهدیدات احتمالی از جانب مسکو، ناتو رویکرد خصمانه را با افزایش و استقرار نظامیان خود در شرق اروپا در پیش گرفت که این حرکت عاملی در تغییر نگرش مسکو در دکترینهای امنیت ملی خود درخصوص ناتو قلمداد شده است. مسکو ناتو را صرفاً متشکل از کشورهای وابسته به آمریکا می داند، برای این منظور به بررسی واکنش های اروپا به سیاست های روسیه در شرق شامل زمینه سازی برای وارد کردن اعضای جدید به اتحادیه، اقدامات اروپا در جهت همگام سازی و تحریمهای اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین به تحلیل واکنش های آمریکا به سیاست های روسیه در شرق شامل استقرار سپر دفاع موشکی و گسترش ناتو به شرق، خروج از پیمان استارت و نوسازی سلاح های اتمی، انقلاب های رنگی و تقابل استراتژیک و امنیتی آمریکا و روسیه در شرق اروپا پرداخته شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی واکنش آمریکا و اروپا نسبت به سیاست های روسیه در شرق اروپا می باشد. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری مطالب، به صورت کتابخانه ای، مجلات، مقالات و نشریات اینترنتی در این زمینه انجام شده است.
تقابل روسیه و آمریکا
سیاست های اروپا
ناتو
شرق اروپا
2019
02
20
147
161
https://www.rahbordsyasi.ir/article_113919_5b8f186d0a359e69a1e45fece83b2a5a.pdf