ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
تاثیر ناتو بر سیاست خارجی ترکیه در قبال دول همجوار
1
22
FA
میر عبدالعلی
محمدی
دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه Bilkent، دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل، ترکیه
mohammadi_mirabdolali@yahoo.com
سیاست خارجی ترکیه در طول هفت سال اخیر به ویژه پس از تحولات سیاسی-اجتماعی موسوم به بیداری اسلامی دستخوش فراز و نشیب های بسیاری بوده است. سیاستمداران حزب حاکم عدالت و توسعه تا قبل از سرنگونی دومینو وار حاکمان تونس، مصر، لیبی و یمن موفق شده بودند ترکیه را با تکیه بر قدرت نرم این کشور در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به عنوان الگویی شاخص به دیگر کشورهای منطقه معرفی کنند. نگاه دکترین عمق استراتژیک ترکیه همگرایی و تعامل فزاینده را با کشورهای همجوار ترویج کرده بود، با تمام این وجود متغییرهای زیادی بر چرخش سیاست خارجی ترکیه در نگاه سلبی و تهاجمی بخصوص در قبال تحولات منطقه مانند جنگ قره باغ، داعش، سوریه موضوع خلیج فارس داشته که با نگاه ترکیه بر اروپایی شدن به ویژه نقش ناتو در این کشور با پیچیدگی های همراه شده است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ناتو بر سیاست خارجی ترکیه در برابر دولت های همسایه می پردازد و این سوال را مطرح می کند که ناتو چه تاثیری بر رویکرد ترکیه در قبال دول همجوار دارد. برای این منظور پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه با کارشناسان به این نتیجه رسیده است که نگاه اروپایی شدن ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه باعث نفوذ هر چه بیشتر ناتو در این کشور شده است که این خود بر همسویی هرچه بیشتر سیاست خارجی ترکیه گردیده و در نهایت منجر به نگرانی کشورهای غیر همسو با ترکیه گردیده است.
ترکیه,ناتو,سیاست خارجی,منطقه گرایی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_141606.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_141606_5f46de95548e6322cdc08072586472b5.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
سیاست خارجی مطلوب دولت ابراهیم رئیسی؛ الگوی نظم عدالت محور مبتنی بر استراتژی موازنه نرم
23
45
FA
علیرضا
رضایی
دانشیار روابط بین الملل، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
ir.alirezarezaei@gmail.com
آنچه که در بررسی سیاست خارجی مورد اجماع محققان سیاست خارجی است، این است که سیاستگذاری درعرصة خارجی و ارائه تحلیلی مطلوب از سیاست خارجی هر دولت، منوط به در نظر گرفتن هر دو حوزة داخلی و خارجی است. در این ارتباط بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی مواردی را مشخص می کند که در تبیین هر چه بهتر سیاست خارجی کشور و تعیین اهداف سیاست خارجی دولت جدید می تواند سیاست گذاران و مجریان را یاری کند. به همین جهت در این مقاله پرسش اینست که در بستر نظام بین الملل کنونی، چه الگو و استراتژی مطلوب و کارآمدی می تواند دولت ابراهیم رئیسی را در دستیابی به اهداف اش در سیاست خارجی یاری کند؟ در پاسخ برآنم که نظام بین الملل کنونی مبتنی بر هژمونی ایالات متحده آمریکا می باشد که درصدد پیاده نمودن نوعی نظم ایده محور است. لذا در دستور کار قرار دادن الگوی نظم عدالت محور با تاکید بر استراتژی "موازنه نرم در برابر قدرت هژمون" می تواند ضمن پرهیز از رویارویی مستقیم با این قدرت، هزینه های رهبری قدرت هژمون را بالا برده و او را مجبور به عقب نشینی نماید.
سیاست خارجی ابراهیم رئیسی,نظم عدالت محور,موازنه نرم,اهدف سیاست خارجی,استراتژی سیاست خارجی,نظم بین المللی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_139124.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_139124_27f071ff709290a381ac990e1fb68830.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
نسبت سیاست خارجی با بهداشت: چالشی نظری پیش روی سیاست خارجی ایران در عصر کرونا
47
71
FA
علی
باقری دولت آبادی
دانشیار روابط بین الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
ab.dolatabadi@gmail.com
پیشینه پیوند بهداشت و سیاست خارجی در جهان به بیش از یک قرن پیش بازمیگردد؛ با اینحال رابطه و جایگاه این دو مفهوم با یکدیگر در سیاست خارجی ایران همچنان مبهم و نامشخص است. به نظر میرسد علت اصلی این امر به فقدان یا ضعف چارچوب نظری برای این مهم، در سیاست خارجی ایران بازمیگردد. برپایه ضرورت فوق سوال اصلی پژوهش حاضر این است که جایگاه بهداشت در نظریه های جریان اصلی روابط بین الملل کجاست و چه رابطه ای بین دو مفهوم بهداشت و سیاست خارجی میتوان برقرار کرد؟ برای پاسخ به سوال فوق از روش توصیفی-تحلیلی و شیوه کتابخانهای برای گرداوری دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش به سه رویکرد در تبیین این رابطه و جایگاه اشاره می کند: سیاست خارجی به مثابه بهداشت، بهداشت به مثابه سیاست خارجی و بهداشت به عنوان یکی از دستورکارهای سیاست خارجی. همچنین نشان می دهد امروزه توجه به بهداشت در سیاست خارجی از چارچوبهای پیشین اخلاقی و انسان دوستانه(لیبرالیسم) خارج شده و جای خود را در مباحث قدرت و امنیت(واقعگرایی) بازکرده است.
دیپلماسی سلامت,سیاست خارجی,بهداشت,کرونا,ایران
https://www.rahbordsyasi.ir/article_139123.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_139123_347fe56ce80de09aa0ceded90fb52c3a.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
نقش صلح و امنیت بین المللی در تحقق تنوع فرهنگی
73
87
FA
ستاره
شریفان
0000-0002-6401-9144
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل، گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
setareh.sharifan@gmail.com
محسن
عبدالهی
دانشیار، گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی.
abdollahi75@hotmail.com
مسعود
راعی
دانشیار، گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
تنوع فرهنگی به عنوان میراث مشترک بشریت، ویژگی ذاتی جامعه بشری است که ضامن بقا و جلوگیری از نابودی هویت افراد، گروه ها و ملیت ها در طول تاریخ میباشد و با عنایت به اهمیت موضوع تنوع فرهنگی و چالش های نوین این مقوله در عصر نوین، این موضوع توجه بیش از پیش را در عرصه بین المللی می طلبد. لذا تلاش جامعه جهانی پس از جنگ های جهانی و جنگ سرد، ایجاد و تقویت نقش سازمان های بین المللی با هدف دستیابی به صلح جهانی می باشد. در اینجا این سوال مطرح می شود که نقش صلح و امنیت در تحقق تنوع فرهنگی چیست ؟ آیا با حفظ صلح و نفی خشونت می توان به ارتقای تنوع فرهنگی کمک کرد ؟در پاسخ به این پرسش این فرضیه مطرح می شود که رابطه معنا داری میان نفی خشونت و تحقق تنوع فرهنگی وجود دارد و نیل به صلح و آرامش و عدم خشونت به یقین به حفظ تنوع فرهنگی موجود در جهان خواهد انجامید و با احترام به تمامی فرهنگ ها ،زمینه های تهدید پدیداری خشونت برطرف شده و صلح و امنیت ملی و به تبع آن صلح و امنیت بین المللی مستقر خواهد گردید .
تنوع فرهنگی,جنگ سرد,حقوق بینالملل,سازمان ملل متحد,صلح و امنیت بین المللی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_135785.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_135785_555188b4f76991ea7651af664d1d4a77.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
وضعیت جدید حقوقی بیت المقدس از منظر حقوق بین الملل
89
107
FA
سیدابراهیم
موسوی
0000-0001-9678-1902
دانشجوی دکتری حقوق بین الملل، واحدقشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
seyed_mousavi_lawyer@yahoo.com
سهراب
صلاحی
0000-0001-9678-1902
عضو هیت علمی گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران .ایران
salahi.sohrab@gmail.com
ابومحمد
عسگرخانی
0000-0001-9678-1902
دانشیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
asgarkha@ut.ac.ir
بیت المقدس به عنوان یک سرزمین کهن از ارزش معنوی برای پیروان ادیان توحیدی و بویژه اسلام، برخوردار است. تشکیل به اصطلاح دولت جعلی اشغالگر اسرائیل سبب شده است تا تصرفات غیرقانونی در مورد این مکان مقدس صورت گیرد. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی اسناد و مقررات حقوق بین المللی در مورد وضعیت حقوقی این سرزمین پرداخته است. بر اساس این مطالعه، هیچ رژیم یا نظام حقوقی مشخص توافق شده ای در مورد این سرزمین وجود ندارد. وضعیت حقوقی بیت المقدس مبتنی بر یک رژیم بین المللی خاص قابل اعمال در مورد مجموعه مستقل شهر بیت المقدس می باشد به نحوی که در قطعنامه 181 مجمع عمومی در سال 1947 مشخص شده است که مورد پذیرش دولت فلسطین قرار نگرفته است. هر گونه توافق و تصمیم گیری در این خصوص باید با رای مردم فلسطین و همچنین جهان اسلام و بر مبنای اصول حقوقی پذیرفته شده جهانی صورت گیرد. در نتیجه هر گونه اقدام یک جانبه از طرف رژیم اشغالگر در رابطه با بیت المقدس غیرقانونی و فاقد هر گونه اثر و ارزش حقوقی است.
بیت المقدس,حق تعیین سرنوشت,اماکن مذهبی,حق حاکمیت,دولت فلسطین
https://www.rahbordsyasi.ir/article_140279.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_140279_54a965b943608c6274a103b319186b2a.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
09
21
بررسی تطبیقی حرج منجر به صدور مجوز سقط درمانی در حقوق ایران و کشورهای حوزه اسکاندیناوی
109
130
FA
حمیدرضا
مروتی
دانشجوی گروه حقوق خصوصی واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
hamidmorovvati2000@gmail.com
سعید
منصوری
استادیار، گروه حقوق، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
smansooriazadacir@gmail.com
احمد
شمس
دانشیار، گروه حقوق، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ahmadshams2000@gmail.com
پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی در صدد پاسخ به این سوال است که آیا می توان با بهره گیری از پتانسیل قواعد فقهی و تطبیق قوانین و مقررات مرتبط با سقط درمانی در کشورهای حوزه اسکامدیناوی استفاده کرده و خلأ های قانونی موجود در مقررات ایران را اصلاح نمود؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت، به نظر میرسد برخلاف مقررات کشور ما که درخصوص بارداریهای ناخواسته، تجاوز به عنف، نزدیکی با محارم و نظایر آن سکوت پیشه کرده و اجازه سقط درمانی در این خصوص را که مشکلات روحی و روانی فراوانی برای مادر باردار و کل خانواده ایجاد میکند نداده است، مقررات کشورهای حوزه اسکاندیناوی با پیش بینی و اجازه سقط جنین در چنین مواردی به حل بسیاری از مشکلات فوق مبادرت نمودهاند. در عین حال اولویت اصلی و اساسی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای انجام سقط جنین در هر زمانی حتی پس از دمیده شدن روح و امکان ادامه حیات نوزاد در خارج از شکم مادر، «سلامت» مادر است.
سقط درمانی,اختلالات مادرزادی جنین,لاضرر,لاحرج,حقوق ایران,اسکاندیناوی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_146073.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_146073_7d6a341c23e34b3b90fcff568d6a3d94.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
بازنمایی رسانهای آمریکا از جنبشهای نوین اجتماعی در جهان اسلام (2009-2020)
131
152
FA
محمدعلی
برزنونی
استادیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
mbarzanoni@yahoo.com
محمد
باوندپوری
دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای دانشگاه جامع امام حسین(ع)تهران، ایران
bavand.mohammad@yahoo.com
جواد
آقابیگی علمداری
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
امروزه رسانه و فناوریهای نوین ارتباطی، به عنوان ابزاری کارآمد جهت تحقق سیاست و استراتژیهای کنشگران عرصه روابط بینالملل محسوب میشوند. از جمله کنشگران این عرصه، دولت آمریکا است که همواره با اتکا بر ابزار رسانه و تکنیکهای متعدد و متنوع رسانهای در پی کنترل و مدیریت تحولات عرصه بینالملل جهت تأمین منافع خود میباشد. موضوعی که در تحولات چند سال اخیر جوامع اسلامی و نیز جمهوریاسلامی ایران و همچنین پیدایش جنبشهای نوین اجتماعی در این کشورها میتوان شاهد بود. بنابراین، اینکه کیفیت مواجهه رسانهای آمریکا در قبال تحولات این جوامع به چه شکل بوده است، پرسش اصلی پژوهش حاضر را شکل میدهد. پرسشی که با استفاده از منابع معتبر و با تکیه بر روشی تحلیلی و بررسی محتوای اخبار منتشره از سوی رسانههای مطرح آمریکایی درصدد پاسخ به آن هستیم. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آمریکا در مواجهه با جنبشهای نوین اجتماعی با استفاده از ابزار بازنمایی رسانهای خود و در چارچوب گفتمان غرب محور، در ﭘﯽ دﻓﻊ تهدید و اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ناشی از جنبشهای نوین اجتماعی در جهان اسلام بوده است.
رسانه,بازنمایی رسانهای,جنبشهای نوین اجتماعی,جهان اسلام,آمریکا
https://www.rahbordsyasi.ir/article_143496.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_143496_3379aed58b23f8250ba0045f9964f81f.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
تطبیقی آراء و اندیشه های ابن سینا ومرحوم حسینی مراغه ای پیرامون حکومت
153
175
FA
رشید
رکابیان
0000000348876434
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران
ra.recabian@gmail.com
سیروس
خندان
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران
skh2017@gmal.com
بحث حکومت وحکومت مطلوبواینکه چه کسی باید حکومت کند همیشه دغدغه علمای اسلام و بخصوص شیعه بوده است.این تحقیق به بررسی مقایسه اندیشه دومتفکرمسلمان که دردودوره متفاوت ازهم زندگی میکردنددرموردحکومت میپردازد.ابنسینامتفکرفیلسوف اسلامی که درقرن4و5 زندگی میکرد وآیتالله سیدمیرعبدالفتاححسینی مراغهای ازفقهای ابتدای دوره قاجاریه بوده است.دراین تحقیق به نقاط اشتراک وافتراق دومتفکردرموردحکومت میپردازد.ابن سینا ومراغه ای ضمن تقسیم حکومتها به خوب وبد،درحکومت مطلوب که به پیامبرص وائمه ع وفقها میرسد باهم اشتراک نظردارندواما باتوجه به اینکه ابن سینادردوره ای زندگی میکردکهحکومتهاتمایلات سنی داشتندوخوددرسیاست صاحب مقام بودبعضادربعضی استدلالات درموردحکومت ازتقیه استفاده کردهاست همچنین اوتحت تاثیرهم عصرش فارابی بود؛درحالی که مراغه ای دردوره قاجاره زندگی می کردکه نوع حکومت شیعهی جائربوده است وعلماهم باقاجاریه دارای روابط سیاسی بودندودرهمین زمان نظریه پردازی درمورد حکومت وحکومت مطلوب وولایت فقیه ازسوی ملا احمد نراقی،کاشف الغطا و...گسترش زیادی یافته بود؛لذا زمینهی نظریه پردازی وجودداشت ومراغه ای تاتاثیر نراقی وکاشف الغطاضمن پرداختن به حکومت به اثبات دلایل ولایت فقیه پرداخته است. نکته سوم نظریات این سینادرموردحکومت ازطریق فلسفه سیاسی موردبحث واقعشد؛درحالی که نظریات مراغهای درمورداثبات حکومت مطلوب ازطریق فقهی موردبحث قرارگرفت.
ابنسینا,آیتاللهمیرعبدالفتاححسینیمراغهای,حکومت,نبوت,امامت,العناوین,ولایت فقیه
https://www.rahbordsyasi.ir/article_142765.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_142765_9006ff4b0d1aeca5761df222ee44e31c.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
راهکارهای تحقق بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی در حوزة ارتقای قدرت سازی منطقهای جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا
177
208
FA
سعید
حسن خانی
دانشآموختة دکتری جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
saeid.h1355@gmail.com
در دورة گذار ژئوپلیتیکی هر کشوری بر اساس فعالیت و موفقیتهای به دست آمده در این دوره، جایگاه خود را در هرم قدرت جهانی تثبیت میکند. هدف اصلی این تحقیق، شناخت راهکارهای بیشینهسازی قدرت منطقهای ایران در دورة گذار ژئوپلیتیک در غرب آسیاست. سؤال تحقیق این است که ایران چگونه میتواند در این دورة گذار، قدرت منطقهای خود را افزایش دهد. نوع تحقیق کاربردی و روش انجام آن نیز توصیفی و موردی- زمینهای است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ایران میتواند در دورة گذار ژئوپلیتیکی با بهرهگیری از فرصتهای ژئوپلیتیکی و مزیتهای این دوره، به بیشینهسازی قدرت منطقهای خود به کمک تدوین راهبرد ژئوپلیتیکی اقدام کند و به شبکه سازی منطقهای، دسترسی فعال به شبکة کارگزاران منطقهای خود و نیز درونی سازی قدرت در برابر تهدیدات بپردازد و زمینة تحقق بیانیة گام دوم انقلاب اسلامی در حوزة منطقهای را فراهم کند.
غرب آسیا,بیانیة گام دوم,قدرت,قدرت منطقهای,جنگ سرد جدید
https://www.rahbordsyasi.ir/article_146490.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_146490_bf61a07026e5bf1fc2b88dd1ae636ead.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
تحلیل ژئوپلیتیکی مولفههای همگرایی و واگرایی در جهان اسلام.
209
231
FA
عزت اله
عزتی
دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
ابراهیم
ایجابی
استادیار آینده پژوهی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
رضا
مختاری
0000-0002-5856-2765
دانش آموخته کارشناسی ارشد ژئوپلیتیک دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
sonip1360@gmail.com
مناطق جغرافیایی بر اساس انگاره های ذهنی مشترک و با توجه به ساختارها و کارکردهای مشترک به سمت همگرایی و همکاری سوق پیدا کرده اند و توانستهاند منطقه خود را به سمت توسعه و امنیت پایدار سوق دهند. یکی از مناطق حساس و استراتژیک در معادلات ساختار هرم قدرت جهان اسلام است. بهرغم وجود تشابهات ذهنی و عینی در جهان اسلام برای ایجاد یک سازمان منطقه ای منسجم مبتنی بر ساخت قدرت اما این منطقه یکی از مناطق پرتنش جهان محسوب میشود. هدف این این تحقیق بررسی این مسئله است که تحت تاثیر شرایط داخلی و بین المللی در دهه آینده جهان اسلام چگونه قابل تصور است. در این تحقیق از رویکرد آینده پژوهی و روش سناریو نویسی پیتر شوارتز استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داده است که با شناخت پیشرانهای متعدد در ابعاد عینی و ذهنی در مقیاس منطقه ای و جهانی دو عدم قطعیت در خصوص آینده ساخت قدرت در جهان اسلام در دهه آینده شناسایی شد که عبارتاند از افزایش یا کاهش دخالت قدرت های فرامنطقه ای در جهان اسلام و همچنین افزایش یا کاهش چالشهای قومی مذهبی در جهان اسلام. سه سناریو بر اساس این عدم قطعیتها طراحی شده است که عبارتاند از همگرایی ساخت قدرت در دهه آینده در جهان اسلام، واگرایی بیشتر و همچنین حفظ وضع موجود. نتایج تحقیق نشان میدهد که با کاهش دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و کاهش چالشهای قومی مذهبی در جهان اسلام به سمت همگرایی خواهد رفت. در صورت افزایش دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و افزایش چالش های قومی مذهبی جهان اسلام به سمت واگرایی بیشتر خواهد رفت. همچنین در صورت کاهش دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و افزایش چالشهای قومی مذهبی شاهد امتداد وضع موجود خواهیم بود.
ژئوپلیتیک,جهان اسلام,ساخت قدرت,واگرایی,همگرایی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_159589.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_159589_fa249c2153958bc679bfe9bfd6908fd3.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
الگوی سیاست امنیت نیروی انتظامی در چارچوب فلسفه سیاسی خواجه نصیر با تکیه بر گام دوم انقلاب
233
248
FA
محمد سجاد
شیرودی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
m.s.shiroody@gmail.com
اندیشمندان مسلمان از قدیم الایام بر وجود رابطه مستحکم دین و سیاست در اندیشة سیاسی اسلام تأکید کرده اند و حتی برخی از آنان، معتقدند که پیوندی ذاتی بین دین مبین اسلام به عنوان برنامهای جامع برای تنظیم زندگی انسانی و سیاست به عنوان ابزاری لازم جهت تحقق این برنامه وجود دارد، البته بایستی اذعان داشت که اشتراک نظر اندیشمندان مسلمان دربارة وجود سیاست و دین در اسلام ، لزوماً به معنی توافق آنها دربارة همة جزئیات مربوط نیست. در حقیقت، میتوان گفت که تعدد تعابیر و تفاسیر از همان زمان رحلت پیامبر اسلام آغاز شد که تاکنون هم ادامه دارد ، برخی دیدگاه موافق دموکراسی و بعضی تفسیری مخالف آن از اسلام ارائه میکنند. یکی از این دانشمندان خواجه نصیرالدین طوسی می باشد که به سیاست با نگاه عملی در زمان مغول و تبدیل نمودن وحشی گری آنان به آرامش جامعه عمل پوشانده است .در این نوشتار ما سعی داریم با توجه به موارد مطروحه در بخش سیاست ملک و آداب ملوک خواجه در کتاب اخلاق ناصری به ارائه یک الگوی سیاسی امنیتی در نیروی انتظامی پرداخته و آن را با گام دوم انقلاب اسلامی ایران و کلید واژه عدالت از سوی مقام معظم رهبری در کشور روزآمد نماید
نیروی انتظامی,الگوی سیاسی امنیتی,گام دوم انقلاب,مقام معظم رهبری,خواجه نصیرالدین طوسی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_145380.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_145380_497c1ba7c9c3004c2965c0a0dfd1ddc6.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
5
17
2021
08
23
واکاوی چگونگی عوامل موثر بر محور مقاومت در سیاست های منطقه ای در غرب آسیا (اهداف و منافع)
249
268
FA
حجت اله
صفرپور
دانشجوی دکتری علوم سیاسی مسائل ایران، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران
safarpoor135@chmail.ir
حسین
احمدی
استادیار گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران
ahmadiiichs@gmail.com
مرتضی
اباذری
استادیار گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران
abazarimorteza408@yahoo.com
جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان، گروه های مقاومت در فلسطین، انصارالله در یمن، مردم عراق، سوریه و بحرین، از شناخته شده ترین اجزاء و اعضای محور مقاومت اسلامی در منطقه هستند. در راستای انجام این پژوهش که به شیوه توصیفی – تحلیلی به رشته تحریر در آمده است و تحت عنوان تاثیر محور مقاومت بر سیاست های منطقه ای ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا نام دارد این سوال مطرح شده است که: محور مقاومت چگونه منافع آمریکا در غرب آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد؟ برای پاسخ دهی به این سوال دو فرضیه عنوان گردید که: محور مقاومت مانع تحقق منافع و اهداف آمریکا در غرب آسیا شده است و عملکرد آن به عنوان قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای باعث تقویت مفهوم مقاومت شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که: هدف آمریکا در منطقه خاورمیانه نه تنها مبارزه با تروریسم نیست. آمریکا با حمایت از گروه های افراطی در سوریه خواهان ساقط کردن دولت بشار اسد و فشار به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروپاشی محور مقاومت است.
غرب آسیا,سیاست خارجی,تروریسم,اسلام سیاسی,منازعه,جنگ نیابتی,مقاومت
https://www.rahbordsyasi.ir/article_165855.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_165855_19424793165ab86366660bd28e3fcb7d.pdf