ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
ارزیابی جایگاه ایران در دکترین اوراسیاگرایی پوتین (2020 -2012)
1
23
FA
معصومه
محمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.
masomehmohammadi90@gmail.com
مهدی
جاودانی مقدم
استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
javdani2020@gmail.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.1.2</strong>
ایران و روسیه دو کشور مهمی هستند که به جبر استراتژیک همسایگی در طول تاریخ، روابط پرفراز و نشیبی را پشت سرگذرانده اند. این روابط تحت تأثیر متغیرهای متعدد و مختلفی - از جمله پیشینه تاریخی مداخلات روسیه در امور داخلی ایران، نوع تعامل ایران و روسیه با غرب، عملگرایی روسی و نقش ایدئولوژی در روابط خارجی ایران، ارتقا یا افول سطح قدرت و نفوذ ایران و روسیه در منطقه و در نظام بین الملل و... - سبب شده است که تعاملات دو کشور با پیچیدگی و قبض و بسط پیگیری شود. در این میان، از دیدگاه برخی تحلیلگران، بعد از قدرت یابی پوتین به عنوان رئیسجمهور روسیه، روابط دو کشور تحت تأثیر دکترین اوراسیاگرایی پوتین و تغییرات معادله قدرت در منطقه آسیای جنوب غربی، در زمینههای امنیتی نظامی، اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافته است. این پژوهش به دنبال آزمون این دیدگاه، بر اساس این سؤال است که تحت تأثیر چه عواملی و در چه سطحی، افزایش جایگاه ایران در دکترین اوراسیاگرایی پوتین در بازه این زمانی (2012 تا 2020) محقق شده است؟ یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته نشان میدهد که متغیرهایی مانند تلاش روسیه برای نظم سازی و نهادسازی سیاسی- اقتصادی در منطقه اوراسیا و مقابله با اهداف هژمونیک آمریکا در منطقه و افزایش قدرت راهبردی ایران پس از تحولات سیاسی- اجتماعی آسیای جنوب غربی، موجب ارتقای محسوس جایگاه ایران در دکترین اوراسیاگرایی پوتین شده است.
اوراسیاگرایی,سیاست خارجی,پوتین,روسیه,ایران,غرب
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110148.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110148_2eef111047f4e415e5f4d0aab3209dfe.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
روابط دوجانبه فرهنگی و اجتماعی ایران و ایالات متحده آمریکا از ابتدا تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1979-1829 میلادی)
25
62
FA
اسماعیل
بایبوردی
دانشآموخته دکتری علومسیاسی از دانشگاه میسور هند، میسور، هند.
e_baibordi@yahoo.com
علیرضا
کریمیان
استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
karimian.alireza@yahoo.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.2.3</strong>
نقطه عطف روابط ایران و آمریکا به اوایل قرن نوزدهم بر میگردد و به طور کلی روابط دو کشور در این برهه زمانی و حتی تا جنگ دوم جهانی– البته با فراز و نشیبهایی- عمدتاً محدود به روابط فرهنگی، مذهبی و بعدها تا حدودی اقتصادی بوده است. تا سال 1320 شمسی (1941 میلادی) مقامات دستگاه حکومتی آمریکا به علل مختلف و به ویژه تحت تأثیر اعمال سیاست مونروئه تمایل چندانی به حضور در ایران ابراز نمیکردند اما در اواسط سال 1320 شمسی به دلیل ارزیابیهای جدید آمریکا، این دولت نفوذش را در ایران هر چه بیشتر میکند. از این برهه تاریخی تا پیروزی انقلاب اسلامی، همکاری متقابل ایران و ایالات متحده تدریجاً به نفوذ گسترده این کشور در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منجر میشود و از طرفی رژیم ایران هدفهای توسعه ملی و سیاست خارجی خود را به طور رسمی و غیر رسمی در پیوند با منافع غرب قرار میدهد و گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی، از جمله مسائل مهمی میشود که در دهه 1340 مورد توجه حاکمیت ایران قرار میگیرد و در این دوره نمایندگی و دفاتر فرهنگی ایران در سایر کشورهای خارجی تأسیس میشود و در این میان، آمریکا بیش از سایر کشورها، مورد توجه مقامات ایران قرار میگیرد. هدف از این پژوهش معرفی اجمالی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا در ایران و بالعکس فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ایران در ایالات متحده تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.
ایران,ایالات متحده آمریکا,روابط بین الملل,روابط فرهنگی و اجتماعی,روابط دوجانبه
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110149.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110149_4dc5b395ca07addea636f0f0e9ecf019.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
نقش و جایگاه استراتژی دفاعی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
63
98
FA
میرابراهیم
صدیق
استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران.
e.seddigh@gmail.com
محسن
جمشیدی
0000-0001-8694-0324
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
mohsenmd16@yahoo.com
معصومه
پورعظیم
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
m.pourazim@gmail.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.3.4</strong>
در برنامه ریزی ملی برای استراتژی دفاعی در چارچوب و برنامههای زمانبندی شده، پیش از آنکه به چگونگی اجرای برنامهها توجه گردد، باید مقدورات و امکانات را برای نیل به اهداف مورد نظر به محاسبه گزارد. چون سازمانهای اجرایی با توجه به نقشی که در ساختار دفاعی دارا میباشند، صرفاً مجری بوده و لازم است برای اجرای بهتر تکلیفی که به عهده آنها گذاشته میشود به کیفیت ساختاری، سازماندهی پویا و آموزشهای تکنیکی و تاکتیکی توجه نمایند. منظور کلی از تنظیم این مجموعه، بررسی خط مشیهای کلی سیاست خارجی و داخلی دورههای مختلف در بعد استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران و استراتژیک در حوزه نظامی است که ارتباط تنگاتنگی با شاخصها و پارامترهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته و درنتیجه تطبیق این پارامترها با عنصر نظامی و شاخصهای کلی سازمان رزمی در ایران، و همچنین تحلیل تهدیدات جانبی که از سوی بازیگران منطقهای فرامنطقه ای و مجموعههای غیر دولتی علیه نظام سیاسی ایران اعمال میگردد اجزاء استراتژی دفاعی مشخص میگردد که در این مقاله با توجه به شاخصهای موجود به بررسی آن خواهیم پرداخت.
استراتژی دفاعی,استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران,سیاست خارجی,ساختار,نظام بین الملل
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110150.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110150_b9fa44d8f6b83a5dec99979636a8bf4f.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
بحران آب در خاورمیانه
99
117
FA
ماهرخ
افشار
دانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
mahrokhafshar93@gmail.com
محمدرضا
دهشیری
دانشیار روابط بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران.
mohammadreza_dehshiri@yahoo.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.4.5</strong>
منابع آب به عنوان یک موضوع با اهمیت در صحنه سیاست داخلی کشورها به ویژه در مناطق خشک و کم آب جهان نظیر خاورمیانه از دیرباز مطرح بوده و همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. طبق اعلام مطالعات سازمان ملل متحد کمبود آب، بحرانی حاد در سراسر خاورمیانه میباشد. بحرانی که تنها از طریق اعمال برنامه ریزی های کلان و واقع بینانه و مبتنی بر تعاملات بین المللی و با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیتها قابل کنترل خواهد بود. این مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اسنادی به مطالعه وضعیت و ابعاد بحران آب در منطقه خاورمیانه و چالشها و راهکارهای حل این مسئله پرداخته است. با توجه به نتایج به دست آمده آینده بحران در کل منطقه خاورمیانه عربی نگران کننده است اما شدت و ضعف آن در همه نقاط و بخشها یکسان نیست و در همه حوزهها هم علل بروز بحران یکی نبوده و به همین دلیل دورنمای بحران نیز در آنها متفاوت است. بحران آب در خلیج فارس عمدتاً ناشی از کمبود طبیعی منابع آبی است و در حال حاضر به دلیل وجود همزمان دلارهای نفتی، همسایگان پرآب و دسترسی آسان به آب دریا جهت اجرای پروژههای شیرین سازی آب این بحران کنترل شده است و مادامی که درآمد نفت باشد این شرایط تداوم خواهد یافت. چالشهای پیش روی بحران آب در خاورمیانه بصورت بالقوه و بالفعل در رابطه منابع آب موجود در منطقه خاورمیانه وجود دارد که بسیاری از عوامل، به نوعی ریشه در مدیریت و نحوه استفاده از منابع آب دارد.
بحران آب,منابع آب شیرین,خاورمیانه,خلیج فارس
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110151.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110151_a3574235c1eee5774ccc2bd3b927aeeb.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
نقد و بررسی دیدگاه علیرضا علوی تبار در باب توسعه
119
147
FA
سعید
جهانگیری
saeedjahangiri61@yahoo.com
دکتری علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
saeedjahangiri61@yahoo.com
جهانگیر
معینی علمداری
دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
jalamdari@ut.ac.ir
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.5.6</strong>
علیرضا علوی تبار از روشنفکران دینی مطرح ایران، متولد 1337 شیراز در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه شیراز، فوق لیسانس برنامه ریزی و توسعه را از دانشگاه اصفهان و دکتری را در رشته خط مشی گذاری عمومی از دانشگاه تهران دریافت کرده است. او سالها در جهاد دانشگاهی و مرکز تحقیقات استراتژیک کار کرده اما آنچه موجب شهرتش شده نوشتن مقالاتی است در باب توسعه که به لحاظ فکری پر اهمیت و تأثیر گذار بودهاند. توسعه از مفاهیم چند وجهی است است که همواره مورد بحث اهل فکر و سیاست بوده است. اینکه کدامیک از ابعاد بر دیگری تقدم دارند هموراه مورد بحث بوده است. به نظر علوی تبار پیش شرط توسعه در ایران، تحولی است در اقتصاد سیاسی وی همچنین به ارائه راهبرد مناسب برای حرکت به سمت توسعه سیاسی به شکل عقلانی و با کمترین هزینه در شرایط فعلی ایران میپردازد و تاکتیکهای پیشنهادی خود برای خروج از بن بست سیاسی کنونی را تشریح میکند.
توسعه,فقر,توسعه اقتصادی,توسعه سیاسی,اقتصاد سیاسی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110152.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110152_37a002e8c056d006efcca018d1ea52c3.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
فعالیتهای اقتصادی چین در ایران در چهارچوب ابتکار "کمربند و جاده": فرصت یا چالش؟
149
162
FA
Song
Jiangbo
Phd Candidate of International Relation Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
thatbahmansong71@gmail.com
Wang
Zezhuang
Professor International Relation Anhui University, Anhui, China
andaszxy@163.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.6.7</strong>
به عنوان یک پروژه بین المللی، ابتکار "کمربند و جاده" شامل مناطقی استراتژیک میشود که 65 کشور را در بر میگیرد. با توجه به اینکه ایران در قلب این جاده قرار دارد و چین ایران را به عنوان بازیگر استراتژیک این جاده میشناسد آنگاه نوع سیاست گذاریهای دو کشور در ارتباط با این ابتکار بسیار مهم است. علاوه بر این، فعالیتهای اقتصادی برای مدت زمان طولانی محور اصلی روابط ایران و چین بوده است. صنعت خودرو به عنوان یکی از موتورهای پیشران اقتصادهای در حال رشد برای هر دو کشور بسیار مهم میباشد. تجربه ناموفق ایران در همکاری با شرکتهای غربی و همچنین پیشرفت سریع چین در این حوزه پتانسیل همکاریهای گستردهتری را با لحاظ این ابتکار فراهم میآورد. در این راستا، این مقاله تلاش میگردد که به شماری از مهمترین پرسشها در این مسئله پاسخ دهد که این سؤالات عبارتند از: تأثیر تجارت ایران و چین و سرمایه گذاری بر صنعت خودرو ایران چیست؟ آیا تجارت و سرمایه گذاری چین در ایران، توسعه صنعت تولید خودرو در ایران را در معرض ریسک قرار میدهد؟ آیا نفوذ محصولات و سرمایه چین صنعت تولید خودرو در ایران را به مرحله تحول میرساند؟ این مقاله در مرحله اول روابط تجاری ایران و چین را در چهارچوب یک کمربند یک جاده مورد مطالعه قرار میدهد و در ادامه توضیح میدهیم که چرا بر صنعت خودرو تمرکز کردهایم. سپس طرح کلی عوامل اصلی سرمایه گذاری خارجی چین در این صنعت را نیز بررسی خواهیم کرد.
توسعه تجارت,صنعت خودروسازی,روابط ایران و چین,سرمایه گذاری خارجی,کمربند و جاده
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110153.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110153_10bd99a67f53550d1e46b662cf631ad1.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
بررسی هژمونی ایران در خلیج فارس
163
185
FA
جمال
محمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
j.mohammadi@gmail.com
محمدعلی
رحیمی نژاد
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ali.rahimi0872@gmail.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.7.8</strong>
دولتها همواره در پی به حداکثر رساندن قدرت خود در نظام بینالملل بوده و برای نیل به این مهم دست به رقابت با دیگر بازیگران میزنند. بدین سبب که افزایش قدرت رابطه تنگاتنگی با جایگاه دولتها در نظام بینالملل و افزایش ضریب امنیتی آنها در سطوح مختلف ملی، منطقهای و بینالمللی دارد. خلیج فارس به عنوان یکی از مناطقی مطرح است که در عرصه سیاست بین الملل و گره خوردن آن با منافع قدرتهای بزرگ مورد توجه بسیاری اندیشمندان و سیاستگذاران بوده است. سوال اصلی این نوشتار عبارت است از: جمهوری اسلامی ایران درمقایسه با دیگر کشورهای خلیج فارس در چه جایگاهی از رتبهبندی قدرت در خلیج فارس قرار دارد و این که آیا این کشور از منظر رئالیسم تهاجمی میتواند به عنوان هژمون منطقه خلیج فارس مطرح باشد؟ برای پیشبرد پژوهش حاضر، از روش توصیفی-تحلیلی بهره با تکیه بر دادههای آماری استفاده شده است. طبق نتایج این پژوهش از منظر رئالیسم تهاجمی در حال حاضر دولت برتر برای تبدیل به هژمون حوزه خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران میباشد که علاوه بر برتریهای ژئوپولیتیکی دارای برتریهای اقتصادی و نظامی درخور توجهی است.
خلیج فارس,جمهوری اسلامی ایران,قدرت بالقوه,هژمونی منطقهای,رئالیسم تهاجمی,قدرت مادی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110154.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110154_4c45d54cbb646083962e826e9ceebdf4.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
پیشگیری از جرایم قاچاق انسان و مهاجرین از منظر حقوق بین الملل با تاکید بر چالش ها و راهکارها
187
204
FA
محمد
محمدی
دانشجوی دکتری تخصصی حقوق بین الملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
m.mohammadim064@gmail.com
علی
پورقصاب امیری
استادیار حقوق بین الملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.
aliamiri20@yahoo.com
حسن
سلیمانی
استادیار حقوق بین الملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.
hsoleimani20@gmail.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.8.9</strong>
قاچاق انسان و مهاجرین سالیانه میلیاردها دلار به عنوان سود، عاید مرتکبین این جرایم می نماید و دولت ها و سازمان های بین المللی بایستی هزینه های فراوانی برای مبارزه با این جرایم متحمل شوند. این هزینه های زیاد منتهی به این شده است که رویکرد موجود در سطح اسناد بین المللی به ویژه پروتکل های مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجرین به تدریج به سمت پیشگیری تا مبارزه رود. پرسش اصلی در تحقیق حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است این می باشد که چالش ها و راهکارهای پیشگیری از قاچاق انسان و مهاجرین در نظام حقوق بین الملل چیست؟ نتیجه تحقیق حاضر آن است که چالش های حاکم بر پیشگیری از قاچاق انسان و مهاجرین عبارتند از عدم وجود ارتباط دهی میان قاچاق انسان و مهاجرین و سایر جرایم و عدم توجه به نقش سازمان های مردم نهاد می باشد و اتخاذ رویکردهای سرکوب گرایانه به جای رویکردهای حمایت گرایانه از بزه دیدگان جرایم قاچاق انسان و مهاجرین. راهکارهای پیشگیری از جرایم قاچاق انسان و مهاجرین می تواند شامل مواردی چون شناسایی شیوه های قاچاق انسان و مهاجرین و ریشه یابی مهاجرت های غیرقانونی می باشد.
قاچاق انسان,قاچاق مهاجرین,کنوانسیون پالرمو,جرایم سازمان یافته بین المللی
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110156.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110156_b7cc28aeeba34ad285816f0175eaff67.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
بررسی رویکرد اتحادیه اروپا در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران(2015-2000)
205
225
FA
مهدیه
حیدری
دانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
m.heydari2010@yahoo.com
<strong>DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.9.0</strong><br /> فعالیت های هسته ای ایران یکی از مهم ترین چالش هایی است که بر روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی سایه افکنده است. در این مقاله، به بررسی رویکرد اتحادیه اروپا در قبال پرونده هسته ای ایران است. لذا پرسش اصلی این نوشتار این است از این که چرا اتحادیه اروپا در برخورد با پرونده های هسته ای ایران از گزینة آمریکا یعنی «کاربرد زور» حمایت و با آن همراهی نکرده است؟ و در مقابل آن از رویکری پیروی کرده است؟ فرضیة موقتی مقاله آن است که اتحادیة اروپا با ردّ گزینة توسل به زور ایالات متحده، رویکرد دیپلماسی تحریم شدید ایران را جایگزین کرده و آمریکا را با خود همراه ساخته است. در این راستا، یافته های تحقیق بیانگر آن است که اعمال فشا، مجازات های اقتصادی و تحریم های فراگیر و حمایت از صدور قطعنامه های ضد ایرانی توسط «شورای امنیت»، در هماهنگی کامل با امریکا مورد توجه اتحادیة اروپایی بوده است. شیوه گردآوری داده ها، در این پژوهش مبتنی بر شیوه کتابخانه ای و روش تحقیق، روش توصیفی تحلیلی است.
اتحادیة اروپایی,ایالات متحده,ایران,دیپلماسی تحریم,فعالیت های هسته ای
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110155.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110155_6d99135d8b307e2f0ec34a9899c4e075.pdf
ناشر: انتشارات نگاه راهبردی
با همکاری انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران
فصلنامه راهبرد سیاسی
2588-4565
2717-0381
3
11
2020
02
20
واکاوی فرجام احزاب سیاسی در مجلس پنجم شورای ملی
227
244
FA
غفار
زارعی
استادیار گروه علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
ghafarzarei@yahoo.com
واکاوی نحوه کنش احزاب سیاسی در دوره بعد از انقلاب مشروطه، بخصوص در مجلس پنجم شورای ملی از اهمیت بالایی برخوردار است. عملکرد و ناکارآمدی احزاب سیاسی در این دوره از ادوار مجلس، زمینه را برای به قدرت رسیدن پهلوی اول(رضاخان) فراهم نمود. سئوال اصلی این است که چگونه احزاب سیاسی زمینه انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوی را تسهیل و فرجام فعالیت سیاسی خود را رقم زدند؟ فرضیه اصلی این است که احزاب سیاسی به روش های متفاوتی مانند عدم انسجام سیاسی، ضعف نگرش تعامل سیاسی، تشت و اختلاف عقیده، زمینه این انتقال سیاسی را فراهم نمودند. پرداختن به نقش احزاب سیاسی در چگونگی انتقال قدرت و مشارکت در امر قدرت سیاسی مهم و حائز اهمیت است. احزاب سیاسی به عنوان سازمان های مشارکت دهنده سیاسی مردم و انتقال دهنده مسالمت آمیز قدرت از یک مرحله به مرحله بعد ، نقشی مهم در ادوار تاریخی بدنبال داشته اند. بر همین اساس پرداختن به این گونه مباحث، درکی از گذشته و چراغی برای آینده و زمینه ای بر شناخت رویکرد و نگرش احزاب سیاسی را در هر دوره ای فراهم می نماید. روش تحقیق تاریخی و توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری مطالب کتابخانه ای است.
احزاب سیاسی,مشروطه,مجلس پنجم,پهلوی اول
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110621.html
https://www.rahbordsyasi.ir/article_110621_39698fa9f4a882bff7ce76b0ecf79076.pdf