Song Jiangbo؛ Wang Zezhuang
دوره 3، شماره 11 ، اسفند 1398، ، صفحه 149-162
چکیده
DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.6.7
به عنوان یک پروژه بین المللی، ابتکار "کمربند و جاده" شامل مناطقی استراتژیک میشود که 65 کشور را در بر میگیرد. با توجه به اینکه ایران در قلب این جاده قرار دارد و چین ایران را به عنوان ...
بیشتر
DOR:20.1001.1.25884565.1398.3.11.6.7
به عنوان یک پروژه بین المللی، ابتکار "کمربند و جاده" شامل مناطقی استراتژیک میشود که 65 کشور را در بر میگیرد. با توجه به اینکه ایران در قلب این جاده قرار دارد و چین ایران را به عنوان بازیگر استراتژیک این جاده میشناسد آنگاه نوع سیاست گذاریهای دو کشور در ارتباط با این ابتکار بسیار مهم است. علاوه بر این، فعالیتهای اقتصادی برای مدت زمان طولانی محور اصلی روابط ایران و چین بوده است. صنعت خودرو به عنوان یکی از موتورهای پیشران اقتصادهای در حال رشد برای هر دو کشور بسیار مهم میباشد. تجربه ناموفق ایران در همکاری با شرکتهای غربی و همچنین پیشرفت سریع چین در این حوزه پتانسیل همکاریهای گستردهتری را با لحاظ این ابتکار فراهم میآورد. در این راستا، این مقاله تلاش میگردد که به شماری از مهمترین پرسشها در این مسئله پاسخ دهد که این سؤالات عبارتند از: تأثیر تجارت ایران و چین و سرمایه گذاری بر صنعت خودرو ایران چیست؟ آیا تجارت و سرمایه گذاری چین در ایران، توسعه صنعت تولید خودرو در ایران را در معرض ریسک قرار میدهد؟ آیا نفوذ محصولات و سرمایه چین صنعت تولید خودرو در ایران را به مرحله تحول میرساند؟ این مقاله در مرحله اول روابط تجاری ایران و چین را در چهارچوب یک کمربند یک جاده مورد مطالعه قرار میدهد و در ادامه توضیح میدهیم که چرا بر صنعت خودرو تمرکز کردهایم. سپس طرح کلی عوامل اصلی سرمایه گذاری خارجی چین در این صنعت را نیز بررسی خواهیم کرد.